Tagasiside

Kuhu pöörduda tervishoiu probleemide korral abi saamiseks?

Mõnikord juhtub, et tervishoiusüsteemist saadav abi ei vasta Su ootustele. Rahulolematust võivad tekitada mitmesugused põhjused: näiteks kahtlus, kas tervishoiutöötaja langetas õigeid otsuseid, või umbusk, et raviasutus küsis liiga suurt tasu. Kuhu pöörduda nõu ja abi saamiseks? 

Esmalt mõtle läbi, millega Sa rahul ei ole: kas selleks on tervishoiuteenuse halb kättesaadavus, rahulolematus raviasutuse töötajate suhtumise, olmetingimuste või tervishoiutöötaja otsusega või kahtlustad hoopis raviviga. 

Kui raviteenus pole kättesaadav või kahtled raviarve õigsuses, pöördu Tervisekassa poole 

Tervisekassa kontrollib ravikindlustusraha õiget ja põhjendatud kasutust. Selleks kontrollib Tervisekassa raviarveid, soodusretsepte ja töövõimetuslehti – need peavad olema meditsiiniliselt põhjendatud. Ravidokumentide alusel saab Tervisekassa üle vaadata, kas raviarve ja visiiditasu olid põhjendatud või mitte. 

Pöördu Tervisekassa poole, kui Su raviarvel on teenuseid, mida Sulle tegelikult ei osutatud, või käisid tasulisel vastuvõtul, kuid teenuseosutaja esitas arve siiski Tervisekassale. Need raviarved saad vaidlustada otse terviseportaalist. Vajuta lihtsalt raviarve vaates allosas asuvale nupule „Vaie läheb Tervisekassale”. Samuti saab Tervisekassale esitada kaebuse põhjendamatult väljastatud haiguslehtede kohta – seda teevad reeglina tööandjad.  

Kui Sul on küsimusi või soovid anda tagasisidet ravikindlustushüvitiste kohta või ravikindlustuse korraldamist puudutavatel teemadel (näiteks pikad ravijärjekorrad), siis saada digitaalselt allkirjastatud pöördumine aadressile info [at] haigekassa.ee (info[at]tervisekassa[dot]ee)

Tervishoiuteenuse osutaja vastutab teenuse kvaliteedi eest. Info selle kohta, kuidas ettepaneku või kaebusega raviasutuse poole pöörduda, peab olema kättesaadav raviasutuse tegevuskohas või veebilehel (kui see on olemas). Raviasutus on Sinu esimene kontakt, kui Sul tekivad erimeelsused tervishoiutöötajaga. 

Pane tähele!

Kui kasutad tervishoiuteenust väljaspool Eestit ja Sa ei jäänud rahule seal osutatud raviteenuse kvaliteediga, tuleb kaebuse esitamisel järgida selle riigi seadusandlust, kus raviteenuseid osutati. 

Terviseamet hindab tervishoiutöötajate nõuetelevastavust enne nende registreerimist tervishoiutöötajate registris, samuti tervishoiuasutuste nõuetelevastavust enne neile tegevusloa väljastamist. Terviseamet hindab ka osutatud tervishoiuteenuse vastavust õigusaktidele – muu hulgas seda, kas arst on diagnoosi ja ravi korrektselt dokumenteerinud, kas raviasutus täidab kvaliteedisüsteemi nõudeid ning kas tervishoiutöötaja on järginud konfidentsiaalsuse ja privaatsuse nõudeid. 

Terviseamet võib alustada patsiendi kaebuse alusel järelevalvemenetlust, sõltuvalt kaebuse asjaoludest. Täpse kaebuste esitamise korra leiad Terviseameti kodulehelt

Eestis kehtib tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse seadus ehk patsiendikindlustus. See annab patsiendile (või tema lähedasele või muule õigustatud isikule) õiguse taotleda kindlustuselt hüvitist, kui pärast 1. novembrit 2024 on ravitöös tehtud eksimuse tõttu tekkinud reaalne välditav tervisekahju. Tervisekahjustuse ja kehavigastuse raskusastmed on üksikasjalikult kirjeldatud terviseministri määruses

Pöördu hüvitise taotlemiseks kindlustusandja poole, kellega raviasutus on sõlminud kohustusliku vastutuskindlustuse lepingu. Pöörduda võid näiteks siis, kui Sulle ei tehtud õigel ajal vajalikke uuringuid ja seetõttu viibis asjakohane ravi. Samuti juhul, kui ravi käigus on Sulle põhjustatud kehavigastus või tüsistus, mida oleks saanud vältida (nt operatsioonil või muul invasiivsel protseduuril). 

Kindlustusandjale kahjunõude esitamise juhend peab olema kättesaadav nii raviasutuse tegevuskohas kui ka veebilehel (kui see on olemas). Nõude esitamiseks on aega neli nädalat alates arvatavast tervisekahjust teadasaamisest (see tähendab hetkest, mil kahju ilmnes, mitte ilmtingimata ajast, mil toimus raviprotseduur). Mõjuvatel põhjustel võib teatamise tähtaeg ka pikeneda. 

Kindlustusselts analüüsib juhtumi asjaolusid ja otsustab, kas tegemist on kindlustusjuhtumiga. Kui on, siis hüvitatakse Sulle kahju. Kui Sa pole otsusega rahul, on Sul õigus pöörduda Terviseameti juures tegutseva lepituskomisjoni poole. 

Patsiendikindlustuse süsteemist on võimalik lähemalt lugeda Terviseameti kodulehelt

Kui kahtlustad raviviga, aga see on juhtunud enne patsiendikindlustuse süsteemi jõustumist, on sul kaebusega ja ka võimaliku rahalise hüvitise nõudega õigus:  

  • Pöörduda teenust osutanud raviasutuse poole. 

  • Küsida hinnangut teiselt sama eriala arstilt/eksperdilt. Selleks:  

     

  • Sul on õigus esitada kohtusse nõue kulude kompenseerimiseks, kui raviasutusega kokkuleppele ei ole jõutud. 

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kui teil on küsimusi, siis palun pöörduge meie poole aadressil [email protected] või helistage meie infoliinile 669 6630.