IT juhendid

Andmenõusolekuteenuse info

Andmenõusolekuteenus on Riigi Infosüsteemi Ameti arendatav e-teenus, mis võimaldab inimesel anda riigile loa jagada tema isikuandmeid kindla teenusepakkujaga.

Tervisekassa x-tee teenused

Tervisekassa ning juriidiliste isikute infosüsteemide vaheline masin-masin liidesega andmevahetus toimub andmevahetuskihi X-tee kaudu. Teenuse kasutamiseks peab teenus olema Tervisekassa poolt avatud. X-tee teenuste avamise taotlused võtab Tervisekassa vastu ainult läbi X-tee iseteeninduskeskkonna.

Tervisekassa teenuste või Tervisekassa poolt pakutavate X-tee teenuste kasutamiseks (sh testimiseks) on vaja esitada taotlus ning nõustuda kasutustingimustega, mille leiate siit.

Tervisekassa saab X-tee teenuse avada teenust tegelikult kasutava asutuse alamsüsteemile. Tervisekassa alamsüsteemide loetelu on leitav X-tee teenuste kataloogist.

Eesti äriregistris registreeritud ettevõtete ja asutuste juhid saavad X-teega liituda X-tee iseteeninduskeskkonnas. X-tee liitumisega seotud küsimuste korral palume pöörduda RIA kasutajatoe poole aadressil help [at] ria.ee (help[at]ria[dot]ee).

Digiretsept

Arstile

Digiretsepti infosüsteemi kasutamine retsepti väljakirjutamisel on kohustuslik kõikidele tervishoiuteenuse osutajatele. Lisainfo digiretseptist tervishoiuteenuse osutajatele ja meditsiiniseadme kaardi koostajale.

Erandolukordades, näiteks koduvisiitidel või elektrikatkestuste ajal, jääb arstile endiselt võimalus kirjutada välja paberretsept. Digitaalne meditsiiniseadme kaart tuleb erandolukorra puhul koostada retseptikeskuses esimesel võimalusel ja paluda patsiendil pöörduda apteeki seadme ostmiseks näiteks järgmisel päeval.

Juhend: "Euroopa Liidu kindlustatute kindlustust tõendavate dokumentide andmete kandmine raviarvele ja digiretseptile"

Arstid, kellel puudub oma infosüsteem, saavad ennast registreerida, digiretsepte koostada, vaadata ja tühistada läbi veebipõhise portaali aadressil misp2.digilugu.ee/misp2. Küsimuste tekkimisel kasutage palun kasutusjuhendit.

Hetkel saab digiretsepte välja kirjutada läbi asutuse infosüsteemi või MISP2 portaali. Kuid arenduses on Ravimiskeemi teenus, millega kogu patsiendi ravimiskeemi korraldus (sh digiretsepti koostamine, muutmine, annulleerimine) liigub portaali Tervisejuhtimise töölaud (TJT).
Pärast selle arenduse valmimist ja üleminekuperioodi saab digiretsepte ravimitele välja kirjutada üksnes läbi TJT teenuse Ravimiskeem.

Apteegile ja meditsiiniseadme müüjale

Kõigil apteekidel on kohustus läbi Retseptikeskuse saadud digiretsepti alusel ravim ja meditsiiniseade väljastada.
Ravim tuleb väljastada digiretsepti alusel ning selliselt müüdud ravimite kohta saab koostada Retseptikeskuses ka Tervisekassale esitamiseks koondarve. Juhul kui patsient tuleb apteeki ainult paberretseptiga, peab apteek talle müüma ravimi ainult selle alusel ning hiljem retsepti koos koondarvega Tervisekassale esitama. Kõigil apteekidel ja mitteapteekidest meditsiiniseadmete müüjatel on kohustus läbi Retseptikeskuse saadud digiretsepti alusel ravim ja meditsiiniseade väljastada.

Retseptikeskusele mindi täielikult üle 2011.aastal ja sellest alates tuleb apteekides digitaliseerida kõik soodustusega väljastatud ravimite paberretseptid. Alates 2012 asuti digitaliseerima ka täishinnaga väljastatud ravimite paberretsepte. Palume lugeda selle kohta lisaks kirjast apteekidele.

Meditsiiniseadme retsepti numbrid isiku retseptide loetelus algavad 9-ga.
Apteegid, kellel puudub oma infosüsteem, saavad digiretsepte menetleda läbi veebipõhise portaali misp2.digilugu.ee/misp2. Küsimuste tekkimisel kasutage palun kasutusjuhendit.

Juhised meditsiiniseadme retsepti müümiseks.

Probleemide lahendamine

Alates 20. juunist 2024 muudeti digiretsepti kasutajatoe töö ümber. Edaspidi palume küsimuste operatiivseks ja kiireks lahendamiseks kirjutada aadressile digiretsept [at] tervisekassa.ee (digiretsept[at]tervisekassa[dot]ee).

Vana digioperaatorteenuse number suunati Tervisekassa infotelefonile +372 669 6630. Infotelefon töötab E, T 8.30-16.30; K, N, R 8.30-14.00.

Küsimuste korral pöörduge palun digiretsept [at] tervisekassa.ee (digiretsept[at]tervisekassa[dot]ee).

Retsepti broneerimiseks teatage järgmised andmed:

  1. Apteegi tegutsemiskoha kood - leitav ravimiameti kodulehelt
  2. Proviisori või farmatseudi kood - leitav terviseameti kodulehelt
  3. Ravimi väljaostja isikukood
  4. Patsiendi isikukood
  5. Retsepti väljakirjutamise aeg
  6. Oma salasõna (valitakse ise ja sisestatakse spetsiaalse teenuse abil, mille kirjeldus on lisatud allpool)

Kui patsiendil on mitmeid retsepte, tuleb lisaks teada:

  1. Ravimi või toimeaine nimi
  2. Väljakirjutanud arsti nimi või eriala
  3. Digiretsepti number (kui on teada)

Kui olete leidnud vea, saate sellest teavitada digiretsept [at] tervisekassa.ee (digiretsept[at]tervisekassa[dot]ee)

Palume esitada järgmised andmed:

  • Veateate tekst ja teate kood (juhul, kui on näha).
  • Teie sisestatud andmed või muu, mida operaator peab vajalikuks täpsustada.

Retseptikeskuse üldiste tõrgete korral teavitatakse apteekreid e-maili teel. Teavituse saamiseks esitage palun taotlus Tervisekassa mailiaadressile info [at] tervisekassa.ee (info[at]tervisekassa[dot]ee)

Arendajale

  1. Digiretsepti liidestusjuhend 3.12 (uuendatud 19.02.2024)
  2. Retseptikeskuse WSDL
  3. Teenuste „rets.retseptide_info_arst.v1“, „rets.retseptide_info_apteek.v1“ ja „rets.retseptide_info_patsient.v1“ kirjeldus
  4. Koostoimeteenuse kirjeldus TTO-dele ja apteekidele (uuendatud 12.04.2018)
  5. Juhised koostoimete info kuvamiseks ja kasutajaliidese kujundamiseks
  6. HL7 päringute näidissõnumid (uuendatud 28.10.2016)
  7. SOAP päringute näidissõnumid (uuendatud 28.10.2016)
  8. HL7 XML skeema laiendus
  9. Müügiloata ravimite analüüs arendajale
  10. Soodustuse arvutamise teenus TRH realiseerimiseks
  11. Retseptide vaatamise teenus seaduse alusel retsepti pärimise õigust omavatele asutustele
  12. Juhend Riigihanke ravimite retsepti teavitus TTO-le (pdf)
  13. Täiendava ravimi-ja  meditsiiniseadmehüvitise jõustumine 01.01.2025 ja meditsiiniseadmete müük läbi retseptikeskuse

Raviarvete saatmine

2020. jaanuarist toimub raviarvete edastamine haigekassasse uue elektroonilise kanali kaudu. Kui varasemalt tuli arvete esitamiseks siseneda Toru infosüsteemi, siis alates 2020. aasta algusest toimub raviarvete esitamine reeglina automaatselt läbi partneri kasutuses oleva infosüsteemi (nt Perearst2, Watson, Liisa jne). Väiksemate partnerite puhul on võimalik arvete sisestamine üle veebiteenuse: misp2.digilugu.ee/ Raviarved liiguvad mõlemal juhul üle X-tee Tervisekassasse tasumiseks.

Raviarvete lahenduse teenuse kirjelduse leiate siit samast lehelt „Lahenduse „Raviarvete ja lepingute andmevahetusteenused“ kirjeldus“ nupukese alt. Teenuse kirjelduses on täpsemalt toodud ülevaade raviarvete andmevahetusest ning raviarvel olevate väljade ning loendite kirjeldusest.

Raviarvete lahenduse rakendumisega võtab Tervisekassa partnerilt vastu raviarve või –arved ja teeb esmased formaadikontrollid enne sisukontrolle. Seejärel toimub automaatkontroll ka lepingu täitmise osas. Kui raviarve läbib edukalt formaadi, sisu ja eelarve kontrollid, siis võetakse raviarve vastu. Kui raviarve ei läbi kontrolle, siis annab süsteem veateate. Formaadi ja sisukontrollid leiate siit samast lehelt „Raviarvete reeglid“ nupukese alt.

Palun tutvuge ka antud lehel toodud „Raviarvete elektroonilise edastamise juhendiga“. Juhendisse on lahti kirjutatud raviarve edastamise protsess ning juurde lisatud ka MISP kasutusjuhend raviarvete edastamiseks.

Tervishoiuteenuse loetelu teenus (TTL teenus) „RTA teenused“

2023. jaanuarist on avatud TTO-del võimalus kasutada  üle X-tee  MISP portaali kaudu TTL teenust „RTA teenused“.

TEHIK’u MISP2 PORTAALI kasutusjuhendi leiate siit samalt lehelt „MISP RTA teenused juhend“ nupukese alt.

„RTA teenused“ päring annab ülevaate tervishoiuteenuste loetelu teenuste erinevatest muudatustest erinevatel ajaperioodidel ning teenusele rakendamise tingimustest.

Tervishoiuteenuste loetelu rakendamise tingimused tehnilise juhendi leiate samalt lehelt 

X-tee teenuse "kirst.rta_teenused" kirjeldus nupukese alt. 

X-tee kaudu on TTO-l võimalik saata arveid osutatud raviteenuste eest. Arvetega on seotud teenuste koodid, mis on defineeritud TTL-is. Tervisekassa rakendab teenuste ridade kohta teatud sisukontrolle, mis tagavad, et arvel esitatud teenused on olemas kehtivas TTL-is ja arve sisu vastab TTL-is, ÜRL-is (üldarstiabi rahastamise lepingus), RRL-is (ravirahastamise lepingus) kehtestatud rakendustingimustele ja muudele kokkulepetele.

Antud teenus tagastab infot kindlal kuupäeval kehtivate tervishoiuteenuste koodide kohta, mida on lubatud arvetel kasutada.

Teenuse abil on võimalik vaadata teenuste loetelu kas tänase kuupäeva või mineviku kuupäeva seisuga ja kontrollida tunnuseid ja tingimusi, mis on aluseks arvetele rakendatavatele kontrollidele. Infot on võimalik küsida nii üksikute teenuste kohta, kui ka teatud teenuste grupi kohta või terve teenuste loetelu kohta korraga.

Lisaks toetab x-tee teenus hinnakirja muudatuste otsimist, mille puhul saab sisendis määrata ajavahemiku, mille jooksul toimunud hinnakirja muudatusi soovitakse näha või küsida kindlal kuupäeval lõppenud (kehtivuse kaotanud) teenuste loetelu.

Visiidi- ja voodipäevatasud alates 01.04.2025

Visiidi- ja voodipäevatasu on lisatasud, mida tervishoiuteenuse osutajal on kindlustatud inimeselt õigus nõuda, kui osutatakse tervishoiuteenuseid, mille eest tasub Tervisekassa.

Ravikindlustuse seaduses on sätestatud maksimaalne visiidi- ja voodipäevatasu piirmäär. Visiidi- ja voodipäevatasu küsimine on tervishoiuteenuse osutaja õigus, mitte kohustus ning tervishoiuteenuse osutaja võib rakendada isiku jaoks soodsamat visiidi- ja voodipäevatasu. 

Alates 01.04.2025 on toimiv x- tee teenus visiiditasu määra kontrollimiseks. Juhend asub siin.

TTO-del on võimalus kasutada teenust  üle X-tee ka MISPi portaali kaudu. MISP2 (mini-infosüsteem-portaal) on asutustele mõeldud portaal, mis võimaldab kasutada asutusele avatud X-tee teenuseid. MISP2 portaali võib paigaldada endale iga X-teega liitunud asutus ning see võimaldab organisatsioonil kiirelt hakata kasutama X-tee teenuseid, ilma et oleks vaja realiseerida vastavat funktsionaalsust asutuse muudes infosüsteemides.

Juhend TEHIKu MISPi portaali kasutamiseks on leitav siit.

Visiit perearsti juurdeTasuta
Arsti, sh perearsti koduvisiit

Kuni 5 eurot


NB! Koduvisiidi eest ei või nõuda visiiditasu rasedalt, kelle raseduse on arst tuvastanud, ja alla 2-aastaselt lapselt. Visiiditasu ühe koduvisiidi eest ei või ületada 5 eurot, sõltumata patsientide arvust sama koduvisiidi kohta.

Visiit eriarsti (sh hambaarsti),
füsioterapeudi, kliinilise psühholoogi ja logopeedi juurde ja erakorralises meditsiini osakonnas. 

Kuni 20 eurot 

Eriarsti (sh hambaarsti), füsioterapeudi, kliinilise psühholoogi, logopeedi ja erakorralise meditsiini osakonna visiiditasu piirmäär on 5 eurot, kui  teenust  osutatakse kindlustatud isikule, kes on:  

  1. Alla 19-aastane
  2. Rase (välja arvatud kui ambulatoorset ravi osutatakse seoses raseduse või sünnitusega)
  3. Alla üheaastase lapse ema
  4. Üle 63-aastane
  5. Riikliku pensionikindlustuse seaduse alusel töövõimetuspensioni või vanaduspensioni saaja
  6. Töövõimetoetuse seaduse alusel tuvastatud osalise või puuduva töövõimega
  7. Töötu tööturumeetmete seaduse tähenduses
  8. Sotsiaalhoolekande seaduse alusel toimetulekutoetuse saaja või tema perekonnaliige, kui isikule või tema perekonnale on ambulatoorse eriarstiabi osutamise kuul või sellele eelnenud kahel kuul makstud toimetulekutoetust

NB! Visiiditasu ei või nõuda: 

  1. Vältimatu arstiabi eest (erakorraline vältimatu arstiabi), kui sellele vahetult järgneb haiglaravi
  2. Kui ambulatoorset ravi osutatakse seoses raseduse või sünnitusega
  3. Asutuse sisesel suunamisel teise arsti või tervishoiutöötajaga võrdsustatud spetsialisti juurde
  4. Arsti suunamisel teise sama eriala arsti juurde (sh teise raviasutusse suunamisel)
  5. Uuesti 365 päeva jooksul, kui arst või tervishoiutöötajaga võrdsustatud spetsialist jätab patsiendi enda jälgimisele või ravile
  6. Ennetustegevuste korral (nt sõeluuringud)

NB! Kui patsient ei ilmu teenuse osutamiseks kokkulepitud ajal kohale või loobub oma broneeritud ajast vähem kui 24 tundi enne visiidi või protseduuri algust, on tervishoiuteenuse osutajal õigus nõuda patsiendilt järgmisel korral visiiditasu kahekordses suuruses (ravikindlustuse seaduse § 70 lõige 6).

Voodipäevatasu haiglas (sh statsionaarne õendusabi)

Kuni 5 eurot päevas. 

Kuni 10 päeva eest ehk maksimaalselt 50 eurot ühe haigusjuhtumi korral haiglas viibitud aja eest. 

NB! Voodipäevatasu ei või nõuda: 

  • Intensiivravi osutamise aja eest
  • Raseduse või sünnitusega seotud statsionaarse eriarstiabi osutamisel
  • Statsionaarse eriarstiabi osutamisel alaealisele
Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kui teil on küsimusi, siis palun pöörduge meie poole aadressil [email protected] või helistage meie infoliinile 669 6630.