Perearsti nõuandetelefoni kõnede arv püsib rekordiliselt kõrge
Tervisemurede korral saab usaldusväärset infot perearsti nõuandetelefonilt 1220. Kõnede arv nõuandetelefonile püsib rekordiliselt kõrge.
Selle aasta augustikuu lõpu seisuga on nõuandetelefonile helistatud 335 755 korda. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga tehti tänavu 11 837 kõnet rohkem ehk kõnede arv nõuandetelefonile kasvab püsivalt.
Nõuandetelefonile helistatakse kõige sagedamini nädalavahetustel, kui oma perearst ei ole kättesaadav. Kõnede hulk suureneb juba reedese päeva jooksul ja püsib kõrge ka peale nädalavahetust. Kui nädala sees jääb kõnede arv umbes 1000-1200 juurde, siis nädalavahetusel kerkib see 2000 kõneni päevas.
“Meie nõustajate jaoks on tegemist juba mitmeaastase maratoniga koroonaviiruse taustal,” märkis perearsti nõuandetelefoni 1220 teenindusjuht Kärt Kukk. "Tahame abistada kõiki pöördujaid nii COVID-19 küsimustes kui teiste tervismuredega, mis ei ole kuhugi kadunud" lisas Kukk.
Kui enne COVID-19 pandeemiat oli nõuandetelefonile peamise helistaja profiiliks üle 60 aastane naisterahvas, siis nüüd jaotuvad kõned kõigi vanuserühmade vahel üsna võrdselt. Samuti on helistajate seas suurenenud meeste osakaal.
Levinumad mured, millega nõuandetelefonile pöördutakse, on seotud COVID-19 ja teiste viirushaigustega ning nende sümptomite leevendamisega. Samuti teevad inimestele muret krooniliste haiguste ägenemised, traumad ja pisivigastused.
Nõustajad aitavad helistajaid ka tervishoiusüsteemi korralduslikes küsimustes. Nõuandetelefoni kaudu ei saa siiski tellida analüüse ja protseduure või broneerida arstiaegu nagu mõned helistajad on ekslikult arvanud. Küll aga aitavad nõustajad vajadusel hinnata inimeste tervisemure tõsidust. „Meie meedikut annavad nõu, kas inimene peaks pöörduma perearsti poole, jääma kodusele ravile või tuleks EMO-sse minna,“ selgitab Kukk. Nõuandetelefon teeb koostöö häirekeskusega ja vajadusel ühendab arst kõne otse kiirabiga juhul kui inimene peaks vajama kohest meditsiinilist sekkumist. Samuti saab häirekeskus suunata kõnesid nõuandetelefonile olukorras, kus helistaja vajab lihtsalt tervisenõu.
Perearsti nõuandetelefon pakub isikustatud nõustamist, mida on esimesel poolaastal kasutatud üle 5300 korra ehk kogu kõnede hulgast 1,6 protsenti.
”Isikustatud konsultatsioonile pöördub enamasti tööealine inimene töövõimetus lehe avamise märke või retsepti pikendamise sooviga. Oluline on teada, et retseptide pikendamist ja töövõimetuslehe avamise märkmeid saab nõuandetelefoni kaudu lasta teha puhkepäeviti ja riigipühadel, kui perearst pole kättesaadav,“ selgitab teenindusjuht.
”Oleme kättesaadavad ka kõigile vaegkuuljatele ja kõnepuudega inimestele. Alustasime vaegkuuljatele ja kõnepuudega inimestele veebivestluse teel nõustamise pakkumist selle aasta alguses ning teenus on kättesaadav meie kodulehe www.1220.ee kaudu,” kinnitab Kukk. Ta lisab, et nõustamine on anonüümne, mistõttu ei saa sealt kaudu retseptide pikendamist ja muid isikustatud teenuseid veel kasutada. Esimesel poolaastal kasutas seda võimalust 108 inimest.