Lastehaigla EMO õe argipäev: võlukapp, lauluviis ja palavikus lapsed

EMO õde Riina Tonkson-Velgre

EMO õde Riina Tonkson-Velgre. Foto: Regina Lepmets

Õe amet laste erakorralise meditsiini osakonnas vajab oskust abi osutada nii nutvatele beebidele kui ka tõrksatele teismelistele, samuti tuleb maandada ärevil lapsevanemate emotsioone. Milline on Tallinna Lastehaigla EMO argipäev, räägib EMO õde Riina Tonkson-Velgre.

Kuigi nime poolest Tallinna Lastehaigla, leiab sealsesse EMO-sse tee ka pealinnast kaugemal elavaid lapsi ja noori, aasta jooksul ligi 24 000. „Oleme ainus eraldiseisev lastehaigla Eestis (Tartu lastekliinik kuulub Tartu Ülikooli Kliinikumi alla – toim) ja meile tullakse ka näiteks Kesk-Eestist, Haapsalust ja paljudest muudest paikadest,“ selgitab Riina.  
Õnneks pole enamiku laste ja noorte terviseseisund raske, nii et haiglaseriaalidest tuttavat pilti, kus meedikud kiirustavad kanderaamil lamava „punase“ ehk eluohtliku triaažikategooriaga patsiendiga mööda koridori, sageli ei kohta. Küll aga toovad vanemad pahatihti erakorralist abi saama lapsi, kelle tervisemurele oleks esmalt pidanud leevendust otsima kodustest ravivõtetest või perearstilt. 

EMO-sse tullakse südamerahu saama

Riina nendib, et peamised põhjused, miks lapsevanemad esimeses järjekorras sammud EMO-sse seavad, on soov saada südamerahu, samuti teadmatus, kust abi otsida. „Ma mõistan, et kui laps jääb haigeks, teeb see vanemale suurt muret. Aga kui pole tegemist beebiga, võiks enne EMO-sse tulemist rahulikult läbi mõelda, mida on tehtud lapse seisundi parandamiseks, mida teha võiks ja mida vanem enda puhul samas olukorras ette võtaks,“ juhendab Riina. Olukordi, kus seda nõuannet pole järgitud, tekib üksjagu. 

„Näiteks oli lapsel olnud mitu päeva palavik ja ta toodi EMO-sse. Kui küsisin lapsevanemalt, kas laps on palavikualandajat saanud, vastati „jah“, aga selgus, et anti pakendil kirjas olev minimaalne kogus. Tegelikult antakse lastele palavikurohtu kehakaalu järgi. Teinekord toodi EMO-sse nuttev laps, kel kõrv valutas. Uurisin vanemalt, kas valuvaigistit andsite. Seepeale küsiti üllatunult vastu, kas lastele siis tohib valuvaigistit anda,“ meenutab Riina juhtumeid, mille puhul oleks abi saanud perearsti nõuandetelefonilt 1220, perearstilt endalt või apteegist. Tallinna Lastehaigla veebilehelt  saab samuti nõu, kust erinevate tervisemurede korral abi otsida. 

Kui aga ollakse juba EMO-sse tulnud, peab esmalt lapse tervisemuret kirjeldama registraatorile. Seejärel minnakse triaažiõe vastuvõtule, kes hindab lapse terviseseisundit ja määrab triaažikategooria ehk selle, kui kiiresti pääseb laps arsti vastuvõtule. Triaažikategooriaid on neli, neist kõige kergem on „roheline“, mis tähendab, et erakorralist abi pole vaja ja arsti vastuvõtule pääsemiseks võib kuluda kuni kolm tundi. 

Väikesed nipid aitavad last rahustada

Vajadusel alustab triaažiõde ka protseduuridega, näiteks võtab vereproovi. Kuidas aga väikelapsele selgeks teha, et süstalt pole vaja peljata ja verevõtu ajal tuleb rahulikult paigal püsida? „Teinekord tuleb ette ka 15–16-aastaseid, kes nutavad ja kardavad verevõtmist paaniliselt,“ viitab Riina, et hirm pole sugugi ainult väikelastele omane. Tema nipp nii väikeste kui ka suuremate patsientidega hakkamasaamiseks kõlab pealtnäha lihtsalt – last tuleb osata tajuda ja aru saada, mida ta kardab. Siis saab hakata lahendusele mõtlema. 

Näiteks sõlmib Riina lastega kokkuleppeid. „Kui on vaja verd võtta, siis esmalt räägin patsiendiga.  Rääkimise ajal aga valmistan juba mõttes protseduuri ette – vaatan veene ja kui leian sobivaima, siis pakun lapsele välja, et teeme kokkuleppe: ma proovin ainult ühe korra. Kui verevõtmine ei õnnestu, siis lähen ära ja verd ei võta. See tavaliselt sobib lastele, sest nad saavad kindlustunde – üks protseduur ja ongi kõik,“ kirjeldab Riina oma töövõtteid. Lisaks on ka meeneid, mida lastele jagada: kleepse ja silikoonist käevõrusid kirjaga „Olid tubli“, märke, õhupalle ja mõndagi muud. „Väike meelespidamine aitab last ja tema saavutust protseduuride ajal tunnustada,“ räägib Riina.

Alati aga kokkuleppeid sõlmida ei õnnestu. Riina nendib taas, et õel on väga palju teise inimese tajumist nõudvat tööd. „Ma pidevalt analüüsin, mis tüüpi laps või noor mu juures on, mis talle meeldida võiks, millises trennis ta käib. Last huvitavatel teemadel juttu tehes läheb tal pinge maha ja protseduuride tegemine on siis juba lihtsam.“  

Lastehaigla EMO kõige pisemad patsiendid loomulikult vestlust arendada ei suuda, kuid ka nende jaoks on Riinal nipp – nutvatele beebidele ta laulab, tavaliselt filmist „Siin me oleme“ tuntud lugu „Kui on meri hülgehall“. „See toimib. Beebi nutt raugeb ja ta hakkab ringi vaatama. See pilk, mis tal silmis on, annab mulle kindlust, et teen õiget asja.“  
Väikeste patsientide valu vähendamiseks ja ärevuse leevendamiseks on veel üks võimalus. „Meil on fuajees võlukapp. Kui emme piiksutab selle juures pangakaardiga, saab laps omale meelepärase maiustuse või joogi ning seejärel hakkab tal silmanähtavalt parem,“ naerab Riina snäkiautomaadi „võluvõimet“ tutvustades. 

EMO õded

Foto: Regina Lepmets

 

Karjumine järjekorras ette ei aita

Kui küsin Riinalt, mis talle tööl meelehärmi tekitab, vastab ta esmalt, et meelehärmi ei saa ta endale lubada, sest temast oleks ebaprofessionaalne stressi minna. „Pigem ma ütleks, et vahel on olukordi, mis teevad meele kurvaks ja üllatavad. Näiteks lapsevanemad, kes teinekord on jäigad ja mõistmatud. Mõni tõstab häält, teine kasutab robustseid sõnu, et väljendada oma pahameelt liiga pika ooteaja üle arstile pääsemisel.“  

Kuid pikaks kujunenud ootamisel on objektiivne põhjus, sest patsientide järjekord moodustub vastavalt triaažiõe määratud triaažikategooriale – kui „rohelise“ triaažikategooriaga patsiendid on varem EMO-sse jõudnud, aga pärast neid tuleb raskemas seisundis, näiteks „oranž“ patsient, siis tema pääseb esmajoones arsti juurde. Riina mäletab juhtumit, kus järjest saabus kaks raskes seisus, sh krambitavat last, kes viidi kohe tohtri vastuvõtule. „Seepeale haaras ooteruumis üks isa mul käest kinni ja karjus, et miks te võtate järjekorras vahele, kas te ei oska oma tööd teha. See tõi küll pisara silma.“ Õnneks jagub ka viisakaid lapsi ja nende vanemaid, kes ei pea paljuks tänugi avaldada.

Arusaadavalt on selliseid tööpäevi, kus laste EMO triaažiõde saab pool tundi rahulikult laua taga istuda ja kohvi juua, sest ühtegi patsienti pole, haruharva. „Suvel, kui on väga soe ja lapsed linnast ära, seda vahel juhtub. Aga siis hakkab mul kohe igav,“ kinnitab Riina, kes kahtlemata on oma töö fänn. „Ma leidsin lastehaiglas töötades oma missiooni! Kui on olnud kolm vaba päeva, siis ma juba väga ootan tööleminekut,“ räägib Riina, lisades, et tööle kibelemise üks põhjus on ka super kolleegid. „Saan nendega rääkida ja pingeid maandada nii töistel kui ka eraelulistel teemadel. Nad kuulavad, toetavad ja ei mõista kunagi hukka,“ kiidab Riina töökaaslasi, kellega koos aidatakse iga päev kaasa haigete laste paranemisele. Sest võlukapp – see aitab vaid korraks. 
 

 

Tallinna Lastehaigla õendusjuht Liina Harjus-Soostar kolleegist:
Riina töö lastehaiglas paistab silma erakordse tähelepanu- ja empaatiavõimega, millele lisandub suutlikkus teha kiireid, kuid kaalutletud otsuseid, mis on meie väikeste patsientide jaoks kriitilise tähtsusega. Triaažiõe roll on hindamatu – just tema on tihti see, kes esimesena kohtab lapsevanemaid ja lapsi, pakkudes neile turvatunnet ja toetust. Riina oskus rahulikult ja professionaalselt juhtida keerulisi ja pingelisi olukordi tagab selle, et meie patsiendid saavad vajaliku hoolduse kiiresti ja asjatundlikult. Oleme väga tänulikud Riina panuse eest meie haigla meeskonna ja laste tervise heaks!

Tallinna Lastehaigla õendusjuht Liina Harjus-Soostar

Tallinna Lastehaigla õendusjuht Liina Harjus-Soostar.

Heli Lehtsaar-Karma
Tervisekassa kaasautor