Kuidas toetab Tervisekassa oma partnereid?

Hanna-Mari Luide

Partnersuhtluse peaspetsialist Hanna-Mari Luide. Foto: erakogu

Tervisekassas töötavad usaldusarstid ja partnersuhtluse spetsialistid, kelle igapäevatööst üldsus palju ei tea, aga kes on asendamatud eksperdid ravi rahastamise lepingute haldamisel, raviasutuste ja tervishoiutöötajate toetamisel ning ravikindlustusraha kasutamise kontrollimisel. 

Usaldusarstidel on võtmeroll selles, et Tervisekassa ja lepingupartnerite koostöö sujuks ning inimesed saaksid ravikindlustusraha eest ettenähtud raviteenuseid. Usaldusarst koordineerib ja vahendab Tervisekassa ja partnerite suhtlust, andes nõu nii tervishoiu korralduse kui ka koostööd puudutavates küsimustes. 

Kristel Kolga, kes on Tervisekassas usaldusarstina töötanud 20 aastat, aitab vastata igapäevastele küsimustele, mis võivad tekkida nii raviasutuste juhtidel, arstidel, õdedel kui ka teistel tervishoiuvaldkonnas tegutsejatel. Näiteks nõustab ta partnereid eriarstiabi ja koolitervishoiu teemadel, aga ka uute raviteenuste asjus, et tänapäevased võimalused kiiresti patsiendini jõuaksid. „Peamised küsimused on seotud tervishoiuteenuste loetelu, ravi rahastamise lepingute, erinevate seaduste ja määrustega. Samuti vajavad partnerid tuge raviarvete esitamisel, et õiged teenused oleksid arvereal õige koodiga,“ kirjeldas vanemusaldusarst oma tööpõldu.

„Lisaks partnerite toetamisele moodustab olulise osa minu tööst ka klienditeenindusse pöördunud inimeste tervishoiuteenustega seotud murede ja kaebuste lahendamine. Näiteks soovitakse teada, kas inimesele osutatud teenus kuulub Tervisekassa hüvitatavate teenuste loetellu, miks teenuse eest pidi maksma jmt,“ tõi Kolga näiteid.

Igal perearstil on oma kontakt

Partnersuhtluse peaspetsialist Hanna-Mari Luide selgitas, et igal perearstil on Tervisekassas oma nõustaja, kellele saab mure ja küsimuste korral kirjutada või helistada. Info maht, milles me orienteeruma peame, on väga suur. „Partnerite nõustajana suhtleme enam kui 700 perearstiga. Iga päev vastame küsimustele, mis puudutavad kõiki perearsti töö aspekte. Küsitakse töövõimetuslehe väljastamise õigsuse, arvete esitamise, kvaliteedisüsteemi või eriarstiabiga seotud aspektide ja palju muu kohta. Mõnikord tuleb suure töökoormusega arstidele ka lihtsalt toeks olla, et nad saaksid oma mured ära rääkida,“ selgitas Luide partnersuhtlusega tegeleva spetsialistide rolli, tõdedes, et iga lahendatud mure või küsimus on töövõit. „See annab arstile rohkem aega tegeleda patsiendi ravimisega, mitte administratiivsete küsimustega. Teiselt poolt saab patsient vajaliku abi või teenuse kiiremini kätte,” lisas ta.

Samuti tuleb partnersuhtluse spetsialistidel tegeleda perearstide rahastustaotluste menetlemisega, kuid Tervisekassa liigub selles suunas, et taotlusi ja avaldusi oleks järjest vähem ning perearstide koormus nende täitmisel oleks väiksem.

Lisaks igapäevasele küsimuste ja juhtumite lahendamisele on partnersuhtluse spetsialistidel ja usaldusarstidel võimalus osaleda mitmesugustes projektides, mis on seotud tervishoiuvaldkonna arendamisega. „Saan koos heade kolleegidega panustada perearstiabi korraldusse rahastaja vaatest. Perearst on keskne, temaga on seotud nii paljud osapooled. Tegelikult teeme Tervisekassas iga päev väga palju selleks, et meie inimestel oleks kvaliteetne arstiabi ja perearstidel tahe seda tööd jätkata,” selgitas Luide.  

Viimastel aastatel on usaldusarstide ja partnersuhtluse spetsialistide tööajast paraja tüki hauganud COVID-19 vastu vaktsineerimise ja vaktsiinide jaotamise korraldamise toetamine. Sealhulgas on nad olnud abiks meditsiinilistes küsimustes, mis on tekkinud inimeste esitatud vaktsiinikahjude hüvitamise taotluste läbivaatamisel. Ühtlasi osaletakse Ukraina sõjapõgenikele tervishoiuteenuste korraldamisel. 

Usaldusarst jälgib raviasutuste tööd

Osad usaldusarstid tegelevad raviasutuste töö järelevalvega, et ravikindlustusraha kasutataks õigesti ja patsiendid saaksid nõuetekohast abi. Üks selline usaldusarst on Kadri Paal, kelle ülesanne on planeerida ja teha väljamakstud ravikindlustusraha õigsuse ja põhjendatuse kontrolle ning hinnata ravijuhendite soovituste rakendamist. Selleks tehakse eesmärgistatud sihtvalikuid ehk ravidokumentide kontrolle, mille käigus uuritakse põhjalikumalt kindla eriala või teenuse ravilugusid, et saada ülevaade ravikindlustushüvitiste kasutamisest ja avastada võimalikke vigu teatud valdkonnas. „Jälgime aastate kaupa erinevate raviteenuse osutamist, soodusravimite väljakirjutamise tingimuste täitmist, hindame ravijuhendite soovituste rakendamist ja palju muud,” tõi usaldusarst näiteid.

Järelevalvet tegevad usaldusarstid on piltlikult öeldes meie ühise raviraha valvurid, kelle eesmärk on ära hoida või tuvastada võimalikke rikkumisi ravikindlustusraha kasutamisel ja alusetult väljamakstud raviraha tagasi nõuda. „Tagasinõudeid teeme näiteks olukorras, kus Tervisekassa on tasunud raviteenuste eest, mida tegelikult pole patsiendile osutatud, raviteenuse osutamiseks puudus meditsiiniline näidustus või on esitatud topeltarveid,“ selgitas Kadri Paal.

Samuti jälgivad usaldusarstid regulaarselt, kuidas lepingupartnerid täidavad lepingut. „Näiteks jälgime lepingus kokkulepitud tingimuste täitmist, tasumiseks esitatud raviarveid ja ka ravi kättesaadavust. Lisaks vaatame raviasutuse kodulehel olevat teenuste infot ja võrdleme neid andmeid Terviseameti registri ning tervise infosüsteemi andmetega,“ lisas vanemusaldusarst Kristel Kolga.

Tervisekassasse jõuab ka kaebusi ja pöördumisi, mille menetlemise käigus suhtlevad usaldusarstid eri osapooltega, näiteks tööandjate, patsientide ja teiste kolleegide või partneritega. Kaebuste alusel kontrollivad usaldusarstid aeg-ajalt ka raviasutusi. „Käime kohapeal ja vaatame üle raviasutuse töökorralduse ja teenuste kättesaadavuse, veendudes, et raviasutus on avatud kokkulepitud kellaaegadel ning tasuliste teenuste hinnakiri ja visiiditasu info on patsiendile nähtavas kohas. Vaatame ka seda, kas raviasutusel on vastuvõtule etteregistreerimise võimalus ja kehtestatud järjekorra pidamise kord, samuti kui pikalt on ravijärjekorrad avatud. Vajadusel vaatame, kas patsiendile osutatud teenuste info on esitatud tervise infosüsteemi," selgitas Kolga.

Tervisekassa usaldusarstide ja partnersuhtluse spetsialistide tööpõld on lai ja nende panus raviasutuste töö toetamisel, aga ka jälgimisel võtmetähtsusega. Üksmeelselt leiavad nad kõik, et pidev meditsiini- ja digivaldkonna, aga ka organisatsiooni areng hoiab neid jätkuvalt reipana ning pealegi on Tervisekassa meeskonda äge kuuluda!