E-konsultatsioon laienes õendusteenusele

Tervisekassa õendusabi teenusejuht Aivar Koppas

Tervisekassa õendusabi teenusejuht Aivar Koppas

Aprillist lisandus tervishoiuteenuste loetellu uus teenus „Õendusabi e-konsultatsioon tervise infosüsteemi vahendusel“. Nüüd saavad Tervisekassa rahastusel eriõed küsida e-konsultatsioone teiselt eriõelt või õelt.

Õendusabi eesmärk on säilitada ja võimaluse korral parandada patsiendi terviseseisundit ning toimetulekuvõimet, ravida ja toetada stabiilses seisundis patsienti ning vajadusel leevendada tema vaevusi. E-konsultatsioon võimaldab eriõel küsida kirjalikult vajalikku nõu teisele valdkonnale spetsialiseerunud eriõelt või õelt. Nii ei pea patsient minema teise spetsialisti vastuvõtule ja ta saab kiiremini abi. Kirjalik vastus on Terviseportaalis näha nii tervishoiutöötajatele kui ka patsiendile. 

Kui seni oli e-konsultatsioonide küsimise võimalus arstidel, siis nüüd on teenus laienenud ka eriõdedele ja eriõde III pädevusega õdedele. „Eriõe e-konsultatsiooni eesmärk on toetada patsiendi toimetulekut mitme spetsialisti koostöös olukorras, kus patsient vajab spetsiifilisemat abi, kui konkreetne spetsialist saab pakkuda,“ ütleb Tervisekassa õendusabi teenusejuht Aivar Koppas.

„Eriõe e-konsultatsiooni vajadus teise eriõe või õega ilmnes eriõdede juhtprojektis, kus muu hulgas toodi välja, et see suurendab teenuste kättesaadavust ja hõlbustab patsiendi liikumist raviteekonnal. Sellest tulenevalt andis tervishoiuteenuste loetelu komisjon koos eriõe vastuvõttudega nõusoleku lisada tervishoiuteenuste loetellu eriõe e-konsultatsiooni teenus,“ selgitab Koppas. 

Juhtprojekti käigus ja juhtrühma koosolekutel rõhutati tungivalt, et tervishoiuteenuste loetellu võiks lisada Tervisekassa rahastatud eriõe e-konsultatsioonid, sest see on kiire ja efektiivne viis saada tagasisidet näiteks raviskeemile. Soov oli, et e-konsultatsioonid oleksid võimalikud eriõe ja teise eriõe või õe vahel ning eriõe ja pereõe vahel.

Kiire ja efektiivne viis vajaliku info saamiseks

Eesti Õdede Liidu sõnul muutub õendusteenus nüüd patsiendi jaoks kindlasti kiiremaks. „E-konsultatsioon ei tähenda ilmtingimata visiiti teisele spetsialistile, vaid näiteks raviskeemi või edasise tegevuse kohta info küsimist. Seega võimaldab e-konsultatsioon patsiendil saada infot tervishoiutöötajalt, kellega tal on juba usalduslik suhe olemas. Patsiendi jooksutamine spetsialistide vahel ja vajadus leida aeg järgmise spetsialisti juurde väheneb. Samuti mõjub majandusele hästi see, kui inimene on vähem töölt eemal,“ ütleb värskelt Eesti Õdede Liidu juhtimise üle andnud president Anneli Kannus.

Kannus selgitab, et telefoni teel abi küsimise asendumine e-konsultatsiooniga võimaldab saada põhjalikumat infot, mida saab hiljem üle vaadata ja kontrollida, sest see on kirjalikus vormis. „E-konsultatsioonid kiirendavad patsiendi raviteekonda ja sellest lähtuvalt on paranemine või elukvaliteedi säilitamine tõenäolisem,“ lisab ta.

Koppas leiab, et e-konsultatsioon on õenduses vajalik juhtudel, kus suunav eriõde vajab nõu ja abi konkreetses kitsas valdkonnas, mida saab anda selleks ettevalmistuse saanud ja kogemust omav õde. „Peamiselt on need üht või mitut kroonilist haigust põdevad patsiendid, kelle seisund vajab regulaarset jälgimist, ravisoostumuse hindamist või kelle terviseseisundis on muutused,“ ütleb Koppas. Ta lisas, et kuna eriarstiabis töötavad paralleelselt eriõdedega õed, kelle teadmisi on samuti oluline rakendada, siis kaasati e-konsultatsiooni laiendamisse kohe ka neid.

Eesti Õendusjuhtide Ühingu sõnul tõstavad e-konsultatsioonid tervishoiuteenuste kvaliteeti ning parandavad ja lühendavad järjekordi arsti vastuvõtule, seda just korduvate vastuvõttude puhul. 

E-konsultatsioone saab teha enam kui kolmekümnes valdkonnas

Alates aprillist saavad eriõed teha omavahelisi konsultatsioone ning see on võimalik rohkem kui kolmekümnes valdkonnas. 

E-konsultatsioone tehakse juhul, kui on vajadus saada õendusabi erialaspetsiifilist nõustamist. Samuti juhul, kui on vaja täpsustada ambulatoorsel või päevaravil viibiva patsiendi ravi. „Soov on e-konsultatsiooni laiendada ka üld- ja erihooldekodude teenusele, koduõendusele ja koolitervishoidu,“ ütleb Koppas.

Patsienti ei suunata e-saatekirjaga õendusabi e-konsultatsioonile juhul, kui patsient ei ole valmis või motiveeritud edasiseks raviks või nõustamiseks teise tervishoiuteenuse osutaja poole pöörduma. Samuti ei sobi e-konsultatsioon kiireloomuliste küsimuste lahendamiseks.

Nõuded e-konsultatsioonile

Enne e-konsultatsiooni tegemist peab küsima patsiendilt nõusolekut selle koostamiseks ja täpsustama patsiendiga üle asutus, kuhu e-konsultatsioon saadetakse.

Selleks et tervishoiutöötajal oleks konsulteerimiseks piisavalt infot, on e-konsultatsioonile ette nähtud kindlad kriteeriumid, mida see peab sisaldama. Esmalt on vaja kirjeldada ootust, põhjust või tervisekaebust, miks on patsiendile vaja konkreetse spetsialisti vaadet. Samuti peab olema välja toodud lühikokkuvõte või viide koos tuvastatud terviseriskidega kõige hiljutisemale terviseseisundi hinnangule, kroonilise haiguse kestusele ja juba rakendatud sekkumiste kirjeldus.

E-konsultatsioon peab sisaldama viidet või ülevaadet põhidiagnoosile kaasuvatest diagnoosidest, hetkel kehtiva raviskeemi kirjeldust koos muude kui medikamentoossete sekkumistega, sealhulgas viidet Tervise Infosüsteemile või kirjalikku ülestäheldust allergiate kohta.

Veel on oluline välja tuua objektiivsed leiud, info varem tehtud analüüside ja uuringute kohta ja seda võimalusel Tervise Infosüsteemi viidete kaudu. Kui viidata ei ole võimalik, tuleb kirja panna mõõdud, näiteks kaal, pikkus, kehamassiindeks jne.

Lisatav pildimaterjal on eriti oluline haavaravi, endokrinoloogia ja jalaravi kabineti eriõdedele või õdedele suunamise korral. Lisaks on oluline kvalitatiivne kirjeldus.

Kui asjakohane, tuleb märkida ära patsiendi erivajadus, sealhulgas keeleoskus. Seda on alati hea ette teada, et planeerida edasisi tegevusi.