Uudiseid gripihooajast

Kui usinasti vaktsineeriti möödunud gripihooajal?

Tervisekassa korraldas 2024/2025 gripihooajal koostöös heade partneritega taas gripivaktsineerimise teavituskampaania. Tulemused näitavad, et seekord märkas kampaaniat veidi rohkem inimesi kui eelmisel hooajal.   

Teavituse märksõnad olid emotsionaalne soojus ja kindlustunne, sest vaktsineerimise teema on jätkuvalt tundlikum kui enne pandeemiat. 

Gripivastase vaktsineerimisega kaitseme eriti riskirühmasid, aga töövõime ja talverõõmu võtab gripp ära kõigilt. Seetõttu keskendusime teavituskampaanias vaktsineerimisele kui turvatunde tagajale. 

Teavituskampaania peamised sihtrühmad olid tavapäraselt meie kõige haavatavamad inimesed: lapsed, lapseootel naised ja eakad. Kampaania oli nähtav kõigile, kes tänavatel liikusid, raadiot kuulasid, telepilti nautisid või ajakirju lugesid. 

Kampaania lõppedes tegi meie partner uuringu 1000 elaniku seas, et välja selgitada gripikampaania tulemuslikkus kolmes aspektis: märgatavus (mis hakkas inimestele silma ja kõrva), arusaadavus (mis jõudis inimeste teadvusesse?) ja mõju (kas kampaania pani tegutsema?). Erilise tähelepanu alla võeti üle 60-aastane elanikkond ja eelkooliealiste laste vanemad. Lisaks saadi ülevaade, kuidas inimesed hindavad grippi haigestumise ja vaktsineerimise riske.   

 

Kampaania märgatavus teeb rõõmu

Kampaaniat märkas vähemalt ühes kanalis 61% inimestest, kellest kõige tähelepanelikum oli meie rõõmuks 60+ elanikkond (73%). 52% vastanutest nägi mõnda artiklit internetis või trükimeedias, 40% märkas kampaaniat raadios või teles. Lasteaialaste vanemate seas oli märgatavus keskmisest veidi madalamal tasemel. Kokkuvõttes oli aga meediakampaania märgatavus kokkuvõttes ikkagi 5% suurem kui 2023. aastal! 

Täiendavalt pöördus ise vaktsineerimise kohta infot otsima rohkem kui kolmandik kampaania märkajatest. Keskmisest enam otsisid lisainfot alla 30-aastased, mitte-eestlased, kõrgharidusega ja mittetöötavad vastajad. 47% vastajatest oli juba vaktsineeritud või kavatses vaktsineerima minna.  

72% kampaaniat märganud inimestest pidas seda meeldivaks ja see tulemus on sama heal tasemel kui 2023. aastal. Alla seitsmeaastaste laste vanematele avaldas kampaania erilist mõju, lausa 85% hindas visuaali meeldivaks. Inimesed tõid välja reklaami südamliku ja rahuliku tooni ning selge ja arusaadava sõnumi, mis rõhutab tervise hoidmise tähtsust ja vaktsineerimise olulisust. 28% märkajatest pidas kampaaniat mittemeeldivaks. Reklaami peeti liiga pikaks või ebausutavaks ja ärevust tekitavaks.  

70% inimestest hindas kampaania teemat pigem vajalikuks ja see suurendab meie motivatsiooni jätkata kampaaniatega ka tulevikus. Väheoluliseks pidasid kampaania sõnumit väikeasulates elavad inimesed, ettevõtjad ja juhid. Kuid suurem osa inimestest ikkagi usub, et vaktsineerimine aitab hoida ennast ja teisi, seda arvamust toetavad isiklikud kogemused.   

Uuringust selgus, et grippi haigestumist pelgavad pisut rohkem 30–59-astased ja kooliealiste lastega vastajad. Raskelt haigestumine hirmutab enim 46–59-aastaseid, kes huvitaval kombel on uuringu järgi vaktsiini mõju suhtes skeptilisemad. 15% vastanutest on arvamusel, et gripivaktsiini kõrvaltoimed võivad olla hullemad kui grippi haigestumine.

Tervishoiutöötajad võiks vaktsiini julgemalt soovitada

Gripikampaania mõju-uuringus arvas 35% vastanutest, et vaktsineerimiseks on raske või tüütu aega ja kohta leida ning 56% inimestele ei ole tervishoiutöötaja andnud sõbralikku soovitust minna vaktsineerima. Tervisekassa ülesanne on jätkuvalt tagada olukord, et inimestel oleks mugav lasta end vaktsineerida just endale sobivas kohas ja ajal. Ainult nii suurendame oma meeskondlikku kaitsevõimet.

Nagu meie uuringus osalenud inimene sõnas: „Ise pole kunagi elus grippi ka põdenud ning ei ole ka plaanis.“ Võtame siis plaani mitte haigestuda, kuid lähme igaks juhuks sügisel vaktsineerima! Ja kutsume patsiendid ka!  

2024/2025 hooajaks hankis Tervisekassa riskirühmadele 133 000 doosi gripivaktsiini. Esimesed doosid väljastati kesklaost juba septembri keskpaigas hooldekodudele. Kõige aktiivsem väljastuste periood oli oodatult oktoober. Tarned koostööpartneritele toimusid plaanipäraselt ja tavapärasest sagedamini just hooaja keskel. 

Maikuu seisuga vaktsineeris ennast läinud gripihooajal 12% elanikkonnast. Üle 60-aastaste gripivaktsiiniga hõlmatus oli 24,7%, mis on jätkuvalt murettekitavalt madal tase, kuid töötame selle nimel, et see näitaja oleks tõusuteel. Kuni seitsmeaastastest lastest sai vaktsiiniga kaitstud pea iga kümnes.  

Partnerid saavad jätkuvalt vaktsiini tellida meie tellimiskeskkonna kaudu. Alates selle aasta jaanuarist kogume sama keskkonna kaudu asutustelt laoseisu kohta täpsustusi, mis aitab meil aegsasti planeerida uue hooaja tegevusi. Siit üleskutse – oleme väga tänulikud partneritele, kes juba praegu tellimiskeskkonnas oma laojääki täpsustavad! Mida rohkem asutusi oma varude kohta täpsustusi teeb, seda täpsemalt saame omalt poolt prognoosida uueks hooajaks vajaminevat vaktsiinikogust. Teistele, kes pole veel meie e-keskkonnas asuvat tööriista avastanud, soovime head avastamist! 

Mis ootab meid edaspidi? 

Kindlasti on oluline jätkata meie inimeste teadlikkuse tõstmisega, et vaktsineerimine gripi vastu on vajalik. Selleks võimestame oma partnereid, korraldame jätkuvalt teavituskampaaniad ja mõtleme uudseid lahendusi inimesteni jõudmiseks. Kahjuks levivad endiselt müüdid stiilis „gripivaktsiin teeb haigeks“ või „vaktsiin ei toimi“, mis pärsivad inimeste soovi vaktsineerida. Valeinfoga on jätkuvalt oluline võidelda, leides ja kasutades selleks inimestele sobivaid kanaleid ja viise.  

Teisel, aga mitte vähem tähtsal kohal on andmed – nende kogumine, töötlemine, järelduste tegemine ja kommunikeerimine. Seaduses kokku lepitud vaktsineerimise dokumenteerimise standard on jätkuvalt immuniseerimisteatis. Järgnevatel aastatel soovib Tervisekassa jätkata liikumist teatistepõhisele andmekorjele, ikka selleks, et meie partnerid saaksid oma aega kasutada optimaalselt patsientide jaoks.   

Jätkame püüdlemist selle poole, et olla hea koostööpartner meie tervishoiuteenuste osutajatele. Tahame tänada kõiki meie partnereid, kes panustasid kogu gripihooaja vältel! 

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kas leidsid lehelt vajaliku info?

Kui teil on küsimusi, siis palun pöörduge meie poole aadressil [email protected] või helistage meie infoliinile 669 6630.