Saatekiri
Saatekiri on tervishoiutöötaja poolt vormistatav dokument, mille alusel suunatakse patsient vajalikule tervishoiuteenusele, näiteks uuringule, protseduurile, analüüsile või tervishoiutöötaja vastuvõtule. Kõiki oma saatekirju saab patsient näha Terviseportaalis.
Saatekirja eesmärk on:
- patsiendi suunamine teise tervishoiutöötaja juurde;
- vajaliku teabe edastamine teisele tervishoiutöötajale;
- raviteekonna sujuv jätkamine.
Saatekirja olemasolu on eelduseks, et Tervisekassa saab teenuse eest tasumise üle võtta.
Millal on saatekiri vajalik?
Saatekiri on vajalik juhul, kui patsient suunatakse:
- uuringule või meditsiinilisele protseduurile;
- teatud tervishoiutöötajate juurde vastuvõtule või haiglaravile;
- laboriuuringutele või proovimaterjali edastamiseks.
Saatekirja kasutatakse ka olulise info edastamiseks – näiteks kui perearst suunab patsiendi erakorralise meditsiini osakonda ja lisab saatekirja, et EMO arst saaks selge ülevaate patsiendi seisundist ja varasemast ravist.
Kui inimesel puudub Eesti isikukood, väljastatakse talle pabersaatekiri.
Saatekirja ei väljastata tagasiulatuvalt. Kui eriarsti vastuvõtt on juba toimunud või parajasti toimub, ei ole perearstil enam võimalik sellele saatekirja lisada.
- Saatekirjal on kehtivusaeg. See on periood, mille jooksul saab saatekirja alusel vastuvõtuaega broneerida. Vastuvõtt ise võib toimuda ka hiljem – broneering jääb kehtima ka pärast saatekirja kehtivusaja lõppu. Kehtivusaeg on perearsti infosüsteemides vaikimisi kuus kuud, kuid arst saab seda vajadusel muuta.
- Üks saatekiri = üks broneering. Broneeringut tehes kontrollitakse, kas saatekirja on juba kasutatud. Kui ei ole, saab selle alusel aja broneerida terviseportaali sisse logides.
- Kui broneering tühistatakse ja saatekirja kehtivusaeg ei ole lõppenud, saab sama saatekirja alusel broneerida uue aja. Terviseportaalis on patsiendile nähtavad nii aktiivsed kui ka kasutatud saatekirjad.
- Digiregistratuuris saab esialgu broneerida aegu vaid teatud erialaspetsialistidele. Aja jooksul lisanduvad ka teiste spetsialistide vastuvõtud.
- Kui tervishoiutöötaja jätab patsiendi enda jälgimisele ja järgmise vastuvõtu aeg on juba süsteemis avatud, broneerib spetsialist uue aja ise. Sel juhul ei ole uut saatekirja vaja. Kui patsient soovib hiljem aega muuta, antakse talle selleks vajalik kontakt (nt telefon või e-posti aadress).
- Kui tervishoiutöötaja jätab patsiendi enda jälgimisele, kuid järgmise vastuvõtu ajad ei ole veel süsteemis avatud, väljastab arst nn tagasikutse saatekirja (pabersaatekirja tavavormil). Patsient saab selle alusel ise uue aja broneerida ega pea pöörduma perearsti poole uue saatekirja saamiseks.
- Kui ravi lõpetatakse, peab spetsialist märkima ravikokkuvõttesse (epikriisi), kas patsient jääb tema jälgimisele või suunatakse tagasi perearsti jälgimisele.