Perearstiabi
Arsti vahetamiseks tuleb esitada avaldus uuele perearstile. Perearsti nimistusse registreerumise avalduse leiad siit. Osadel keskustel on avalduse esitamise võimalus olemas ka keskuse kodulehel.
Täidetud avaldus tuleb viia kohale või saata digiallkirjastatult uuele perearstile.
Perearst teavitab patsienti nimistusse võtmisest või sellest keeldumisest seitsme tööpäeva jooksul registreerimisavalduse esitamisest arvates. Keeldumise korral märgib ära ka keeldumise põhjuse.
Perearst võib keelduda patsiendi võtmisest oma nimistusse juhul, kui tema nimistu on ületanud talle määratud piirsuuruse (2000 või 2400 inimest) või kui patsiendi rahvastikuregistri elukoha aadress ei ole selle perearsti teeninduspiirkonnas.
Perearst võib registreerida patsiendi nimistusse sõltumata nimistu piirsuurusest ja nimistusse kantud inimeste arvust, kui patsiendi:
1) avalduses märgitud Eesti rahvastikuregistri elukoha aadress on perearsti teeninduspiirkonnas või
2) perekonnaliige on registreeritud nimistusse. Pereliikme nimistusse registreerumisest on võimalik keelduda juhul, kui perearsti nimistu piirsuurus on täitunud ja pereliikme rahvastikuregistrijärgne elukoha aadress ei asu perearsti teeninduspiirkonnas.
Info perearsti teeninduspiirkonna kohta on leitav Terviseameti kodulehelt.
Inimesel on õigus valida endale perearsti, arsti asukoht aga ei ole seadusega reguleeritud. Seega kui patsiendil on oma perearstiga toimiv koostöö, võib inimene kokkuleppel arstiga tema juures edasi käia. Tallinna perearst ei saa aga tulla Tartusse koduvisiidile, kui selleks vajadus peaks tekkima, samuti võib olla patsiendil raskendatud töövõimetuslehe ajal perearsti kontaktvastuvõtule tulla, seepärast soovitame valida perearsti elukoha lähedalt.
Perearst väljastab saatekirja eriala põhiselt, konkreetset raviasutust ei märgita. Tervisekassa eriarstiabi lepingupartnerid teenindavad kõiki ravikindlustatud patsiente, olenemata patsiendi elukohast.
E-konsultatsiooni saatekirjad tehakse aga raviasutuse põhiselt. Sel puhul perearst küsib patsiendi käest raviasutuse sobivust asukoha mõttes. Juhtudel kui e-konsultatsiooni järgselt võtab ravi koordineerimise üle eriarst ja patsiendil on vajalik pöörduda juba konkreetsesse eriarstiabi raviasutusse vastuvõtule.
Digisaatekirjal on kehtivusaeg. See on aeg, mille jooksul on võimalik saatekirjaga vastuvõtuaega broneerida. Vastuvõtt võib toimuda ka hiljem, pärast saatekirja kehtivusaja lõppu, st kui patsiendil on kehtiva digisaatekirja alusel aeg broneeritud, siis ei pea saatekiri arsti vastuvõtu päeval enam kehtiv olema. Kehtivusaeg on perearstide programmides vaikimisi kuus kuud, kuid saatekirja koostaja saab seda vajadusel ise muuta. Oma kehtivaid saatekirju saate vaadata ja vastuvõtu aegu broneerida Terviseportaalis. Ravile võib minna ükskõik millise Tervisekassa lepingupartneri juurde üle kogu Eesti.
Arst saab töövõimetuslehe avada pärast seda, kui on patsiendi läbi vaadanud ja haigestumise tuvastanud. Küll saab ta väljastada nädalavahetusel algava töövõimetuslehe juhul, kui patsiendi haigestumine on tagantjärgi tõendatav - haigestumine on dokumenteeritud mõnes teises raviasutuses või patsient on pöördunud perearsti nõuandetelefoni poole.
Perearst ei pea teenindama teise arsti nimistusse kuuluvat patsienti, kui tegemist ei ole vältimatu abiga. Samas ei ole seadusega kehtestatud nõuet, et tervisetõendi saab väljastada vaid perearst, kelle nimistusse inimene kuulub.
Perearst kehtestab teenuse hinna ise, kuna Tervisekassa tervisetõendi eest ei tasu. Küll on nõue, et perearstil peab olema tasuliste teenuste hinnakiri välja pandud nii, et iga patsient saaks sellega tutvuda. Millest koosnes osutatud teenuse hind, tuleb küsida perearstilt.