1 Taust ja eesmärk

Hetkel puudub teadmine, kui palju peaks muutma praegust kiirabivõrgustikku järgnevatel aastatel. Näiteks juhul, kui kiirabibaasid võivad jääda sinna, kus nad on praegu – võime investeerida korralike baaside ehitamisesse; kui asukohad peavad olulisel määral muutuma – jääme pigem üürima baasideks sobivaid kohti, et oleks lihtsam kolida. Ettekujutus uuendatud võrgustikust aitab määrata teeninduspiirkonnade jaotust (ehk mitut ja kui suurt piirkonda vajame).

Kui kutsete profiili viitab piirkondlikele erinevustele, saaksime võib olla lahendada inimeste terviseprobleeme muul moel kui kiirabi kaasates (nt kui on palju transportkutseid – paigaldame piirkonda hoopis meditsiinilise transpordi brigaadid; palju narkoüledoose – kaasame narkopoliitika kujundajaid ja rakendajaid jne).

2 Analüüs

2.1 Andmed

Analüüsi on kaasatud kiirabikaardid 2023. aastast, kokku 268397 kaarti 168637 patsiendil. Väljakutsetest oli häirekeskuse hinnangul 19410 (7.2%) A prioriteediga, 60418 (22.5%) B, 148695 (55.4%) C ja 39125 (14.6%) D prioriteediga; 749 (0.3%) kaartidest ei olnud häirekeskuse prioriteeti. Väljasõitudest 232620 (86.7%) oli õebrigaadid, 32019 (11.9%) arstibrigaadid, 3556 (1.3%) reanimobiilid, 112 (0.0%) randevuud, 81 (0.0%) kiirabi välijuhud; 9 (0.0%) kaardil polnud brigaadi liik määratud. Hospitaliseerimist vajas 111840 (41.7%) juhtumit.Edasisest analüüsist jäävad kõrvale Kihnu, Ruhnu, Prangli, Vormsi brigaadid ning eribrigaadid (Tartu lisa, välijuhud, transport, randevuu, Kärdla, Ratta, PERH), kokku 625 kaarti.

Aluskaardid pärinevad Maa-ametist.

2.2 Surma tunnistamise väljakutsed

Surma tunnistamise väljakutseid (tüüpjuhtumi kood 25 - surmajuhtum) oli 4815 (1.8% kõigist väljakutsetest). Suurem osa surma tunnistamise väljakutsetest leiavad ased tööpäeva jooksul, mõningane osa ka kell 17 kuni 22; sarnane muster on kõigis maakondades. Keskmine surma tunnistamise väljakutsete absoluutarv on kõigis maakondades liiga madal, et selle jaoks eraldi üksust luua.

Edasisest analüüsist jäävad need kaardid välja.

Joonised ja tabelid surma tunnistamise väljakutsete kohta.

Joonis 1. Surma tunnistamise väljakutsete arv maakonniti


Joonis 2. Surma tunnistamise väljakutsete jaotus kellaaja (tunni) kaupa keskmiselt päevas





Tabel 1. Surma tunnistamise väljakutsete jaotus maakonniti

Maakond Väljakutseid kokku .. sh surma tunnistamiseks .. päevas Surma tunnistamise kutsete osakaal (%)
Ida-Viru maakond 34428 750 2.05 2.18
Harju maakond 114869 1190 3.26 1.04
Pärnu maakond 17229 399 1.09 2.32
Võru maakond 7017 115 0.32 1.64
Põlva maakond 4910 78 0.21 1.59
Lääne maakond 4978 111 0.30 2.23
Hiiu maakond 1295 30 0.08 2.32
Valga maakond 7315 142 0.39 1.94
Rapla maakond 6303 168 0.46 2.67
Tartu maakond 28797 387 1.06 1.34
Lääne-Viru maakond 11873 334 0.92 2.81
Saare maakond 5519 77 0.21 1.40
Jõgeva maakond 7029 151 0.41 2.15
Viljandi maakond 8877 205 0.56 2.31
Järva maakond 5089 135 0.37 2.65
NA 2244 1 0.00 0.04

2.3 Prioriteedid

Häirekeskuse antud prioriteedid jagunesid järgnevalt: 5.8% A, 23.0% B, 56.5% C ja 14.7% D; prioriteet oli märkimata 698 kaardil. Brigaadid muutsid prioriteeti 12.8% väljakutsetest.

Järgnevatel joonistel on kujutatud prioriteetide jaotust (sh kui brigaad oli prioriteeti muutnud, siis arvesse läks muudetud prioriteet).

Joonis 3. Prioriteetide jaotus (%) maakonniti


Joonis 4. Prioriteetide jaotus (%) omavalitsuste kaupa


Arvuliselt on C & D väljakutseid kõige rohkem Tallinnas (51454), kõige vähem aga väikesaartel (72), samuti näiteks ka Kadrinas (318) ja Nõos (405).

Joonis 5. Prioriteetide jaotus (absoluutarv) omavalitsuste kaupa (v.a üle 20 000 elanikuga omavalitsused: Kohtla-Järve linn, Narva linn, Pärnu linn, Rae vald, Saaremaa vald, Saue vald, Tallinn, Tartu linn, Viimsi vald)


Prioriteetide jaotus tabelina




Tabel 2. Prioriteetide jaotus omavalitsustes

Omavalitsus A B C D
Ruhnu vald 1 (7.1%) 0 (0.0%) 13 (92.9%) 0 (0.0%)
Vormsi vald 2 (6.7%) 3 (10.0%) 22 (73.3%) 3 (10.0%)
Kihnu vald 3 (6.0%) 13 (26.0%) 28 (56.0%) 6 (12.0%)
Muhu vald 33 (8.7%) 71 (18.8%) 224 (59.3%) 50 (13.2%)
Kadrina vald 68 (11.2%) 221 (36.4%) 253 (41.7%) 65 (10.7%)
Loksa linn 85 (9.1%) 281 (30.0%) 486 (51.9%) 84 (9.0%)
Haljala vald 65 (9.8%) 128 (19.3%) 384 (57.8%) 87 (13.1%)
Kiili vald 81 (10.8%) 195 (26.0%) 382 (50.9%) 92 (12.3%)
Nõo vald 48 (8.2%) 132 (22.6%) 310 (53.0%) 95 (16.2%)
Rõuge vald 57 (7.4%) 228 (29.5%) 390 (50.5%) 97 (12.6%)
Rakvere vald 95 (12.1%) 220 (28.1%) 369 (47.2%) 98 (12.5%)
Väike-Maarja vald 206 (16.3%) 492 (38.9%) 465 (36.8%) 101 (8.0%)
Raasiku vald 101 (13.5%) 198 (26.4%) 349 (46.5%) 102 (13.6%)
Antsla vald 87 (9.0%) 219 (22.5%) 563 (57.9%) 103 (10.6%)
Setomaa vald 61 (8.1%) 197 (26.0%) 396 (52.3%) 103 (13.6%)
Häädemeeste vald 65 (7.6%) 221 (25.8%) 467 (54.5%) 104 (12.1%)
Vinni vald 151 (15.1%) 263 (26.4%) 469 (47.0%) 114 (11.4%)
Kehtna vald 57 (7.4%) 174 (22.6%) 419 (54.4%) 120 (15.6%)
Omavalitsus teadmata 498 (32.2%) 443 (28.7%) 481 (31.1%) 123 (8.0%)
Anija vald 129 (10.2%) 411 (32.5%) 602 (47.6%) 124 (9.8%)
Saarde vald 82 (9.1%) 215 (24.0%) 476 (53.1%) 124 (13.8%)
Toila vald 50 (5.9%) 216 (25.7%) 451 (53.6%) 125 (14.8%)
Alutaguse vald 55 (6.1%) 228 (25.3%) 492 (54.5%) 127 (14.1%)
Luunja vald 67 (8.1%) 203 (24.5%) 431 (51.9%) 129 (15.5%)
Järva vald 118 (9.2%) 405 (31.5%) 613 (47.7%) 148 (11.5%)
Räpina vald 157 (11.2%) 368 (26.2%) 727 (51.9%) 150 (10.7%)
Hiiumaa vald 99 (7.9%) 409 (32.5%) 591 (46.9%) 161 (12.8%)
Narva-Jõesuu linn 119 (9.2%) 331 (25.5%) 681 (52.5%) 167 (12.9%)
Kastre vald 84 (7.6%) 247 (22.3%) 608 (54.9%) 168 (15.2%)
Lääneranna vald 130 (10.1%) 295 (22.9%) 692 (53.8%) 169 (13.1%)
Viru-Nigula vald 153 (11.1%) 386 (28.0%) 664 (48.2%) 176 (12.8%)
Peipsiääre vald 120 (8.7%) 363 (26.2%) 723 (52.3%) 177 (12.8%)
Kanepi vald 64 (6.7%) 225 (23.4%) 494 (51.4%) 178 (18.5%)
Jõelähtme vald 114 (8.6%) 360 (27.2%) 662 (50.1%) 186 (14.1%)
Kuusalu vald 117 (8.9%) 336 (25.7%) 655 (50.1%) 200 (15.3%)
Põhja-Sakala vald 128 (8.5%) 364 (24.1%) 812 (53.7%) 207 (13.7%)
Põhja-Pärnumaa vald 132 (8.3%) 399 (25.2%) 837 (52.9%) 214 (13.5%)
Paide linn 148 (7.8%) 674 (35.6%) 854 (45.1%) 218 (11.5%)
Lääne-Nigula vald 126 (9.0%) 334 (23.8%) 725 (51.6%) 220 (15.7%)
Mustvee vald 146 (9.7%) 399 (26.5%) 740 (49.1%) 222 (14.7%)
Võru vald 129 (6.6%) 657 (33.6%) 946 (48.3%) 225 (11.5%)
Kose vald 146 (9.9%) 405 (27.5%) 694 (47.1%) 228 (15.5%)
Tapa vald 329 (13.3%) 879 (35.5%) 1040 (42.0%) 229 (9.2%)
Otepää vald 105 (7.1%) 325 (22.0%) 810 (55.0%) 234 (15.9%)
Tori vald 138 (7.7%) 456 (25.4%) 966 (53.8%) 237 (13.2%)
Märjamaa vald 84 (6.0%) 304 (21.7%) 774 (55.2%) 239 (17.1%)
Tõrva vald 173 (9.4%) 476 (25.8%) 956 (51.8%) 242 (13.1%)
Mulgi vald 148 (8.3%) 428 (24.0%) 967 (54.1%) 243 (13.6%)
Kohila vald 101 (6.8%) 436 (29.4%) 701 (47.3%) 245 (16.5%)
Võru linn 168 (6.9%) 847 (34.9%) 1167 (48.1%) 246 (10.1%)
Kambja vald 110 (7.0%) 363 (23.1%) 847 (54.0%) 249 (15.9%)
Saku vald 104 (6.9%) 360 (24.0%) 782 (52.1%) 254 (16.9%)
Keila linn 211 (9.8%) 605 (28.0%) 1070 (49.5%) 274 (12.7%)
Lüganuse vald 203 (8.6%) 759 (32.2%) 1121 (47.5%) 277 (11.7%)
Türi vald 117 (6.6%) 400 (22.7%) 963 (54.7%) 281 (16.0%)
Tartu vald 111 (5.9%) 435 (23.2%) 1045 (55.7%) 286 (15.2%)
Rapla vald 159 (6.5%) 758 (30.9%) 1227 (49.9%) 313 (12.7%)
Põltsamaa vald 188 (7.8%) 600 (24.8%) 1298 (53.7%) 330 (13.7%)
Põlva vald 180 (7.3%) 689 (28.0%) 1261 (51.3%) 330 (13.4%)
Jõhvi vald 237 (7.7%) 899 (29.1%) 1620 (52.4%) 334 (10.8%)
Rakvere linn 459 (13.8%) 1028 (30.9%) 1499 (45.0%) 345 (10.4%)
Viimsi vald 208 (6.7%) 925 (29.7%) 1640 (52.6%) 346 (11.1%)
Harku vald 182 (7.3%) 699 (27.9%) 1277 (51.0%) 347 (13.9%)
Haapsalu linn 236 (6.9%) 1080 (31.5%) 1726 (50.4%) 383 (11.2%)
Jõgeva vald 203 (6.9%) 785 (26.7%) 1561 (53.1%) 390 (13.3%)
Sillamäe linn 237 (6.8%) 986 (28.1%) 1890 (54.0%) 390 (11.1%)
Viljandi linn 171 (6.0%) 647 (22.7%) 1641 (57.6%) 391 (13.7%)
Rae vald 394 (13.5%) 682 (23.4%) 1440 (49.3%) 404 (13.8%)
Lääne-Harju vald 299 (8.9%) 1020 (30.4%) 1615 (48.1%) 421 (12.5%)
Elva vald 256 (8.4%) 728 (23.8%) 1645 (53.8%) 427 (14.0%)
Viljandi vald 162 (6.5%) 604 (24.1%) 1297 (51.7%) 446 (17.8%)
Valga vald 345 (9.0%) 1036 (27.0%) 1973 (51.4%) 484 (12.6%)
Maardu linn 354 (8.6%) 1199 (29.2%) 2053 (49.9%) 506 (12.3%)
Saue vald 265 (7.9%) 774 (23.0%) 1807 (53.8%) 512 (15.2%)
Saaremaa vald 361 (7.2%) 1242 (24.7%) 2845 (56.5%) 589 (11.7%)
Narva linn 1742 (13.4%) 4611 (35.4%) 5696 (43.8%) 960 (7.4%)
Kohtla-Järve linn 631 (7.3%) 2513 (29.2%) 4434 (51.6%) 1018 (11.8%)
Pärnu linn 785 (7.6%) 2561 (24.8%) 5630 (54.6%) 1344 (13.0%)
Tartu linn 1390 (7.7%) 4388 (24.5%) 9798 (54.6%) 2368 (13.2%)
Tallinn 7415 (9.0%) 23785 (28.8%) 41302 (50.0%) 10152 (12.3%)

Vaadates väljakutsete arvu 100 000 elaniku kohta ning võrreldes seda samasuguse standarditud näitajaga (standardiks Eesti kogu rahvastiku soolis-vanuseline jaotus) on näha, et linna/valla rahvastiku vanus mõjutab väljakutsete arvu oluliselt: Tallinnas, Tartus ja nende lähivaldades on Eesti keskmisele rahvastikule taandatud kordaja suurem kui standardimata kordaja, mis näitab, et kui neis piirkondades oleks rahvastik sama vana kui Eestis keskmiselt, oleks seal ka väljakutseid rohkem.

Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta

Joonis 6. Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta päevas maakonniti kuude kaupa


Enim väljakutseid 100 000 elaniku kohta oli Valga maakonnas (23551) ning Jõgeva maakonnas (23382), kõige vähem Hiiu maakonnas (14277). Ka Eesti rahvastiku (keskmise) vanuselis-soolise jaotusega standardides oli enim väljakutseid Valga maakonnas (21892 – see tähendab, et kui selles maakonnas oleks rahvastiku struktuur samasugune nagu Eestis keskmiselt, oleks seal 1659 juhtumit vähem) ja Ida-Viru maakonnas (21190), vähim Hiiu maakonnas (12894).

Omavalitsustest oli kõige rohkem väljakutseid 100 000 elaniku kohta Loksa linnas (33541) ja Tõrva vallas (29306), kõige vähem Kihnu vallas (9160). Ka standarditud kordajate puhul oli enim väljakutseid 100 000 elaniku kohta Loksa linnas (26681) ja Tõrva vallas (26088), vähim Ruhnu vallas (7264).

Joonis 7. Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta maakondade kaupa


Joonis 8. Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta maakondade kaupa, standarditud Eesti 2 023. a rahvastiku keskmise soolis-vanuselise jaotusega


Joonis 9. Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta omavalitsuste kaupa


Joonis 10. Väljakutsete arv 100 000 elaniku kohta omavalitsuste kaupa, standarditud Eesti 2 023. a rahvastiku keskmise soolis-vanuselise jaotusega


Joonis 11. Standarditud ja standardimata väljakutsete arvu kordaja (100 000 elaniku kohta) erinevus (negatiivne – standardimata kordaja oli väiksem kui standarditud kordaja)





Tabel 3. Väljakutsete absoluutarv, kordaja 100 000 elaniku kohta, standarditud kordaja 100 000 elaniku kohta maakonna, omavalitsuse ja prioriteedi kaupa

2.3.1 Prioriteedi muutmine

Brigaad muutis prioriteeti 33542 juhul, 88.1% madalamaks ning 11.9% kõrgemaks.




Tabel 4. Prioriteedi muutmine brigaadi poolt
Brigaadi hinnang
Häirekeskuse hinnang A B C D
A 0 786 239 12
B 2913 0 1863 193
C 5284 14362 0 882
D 1085 2739 3184 0

Õebrigaadid muutsid prioriteeti 13.1% väljakutsetest (neist 88.0% madalamaks ja 12.0% kõrgemaks), arstibrigaadid 11.0% väljakutsetest (neist 89.3% madalamaks ja 10.7% kõrgemaks), Sõiduks kulunud aeg ei mõjutanud statistiliselt olulisel määral prioriteedi muutmist, kui võtta arvesse esialgne prioriteet, tüüpjuhtum, brigaadi liik, patsiendi vanus ja sugu. Brigaadipidajate kaupa on prioriteedi muutmine üsna erinev. Kõige sagedamini muutis prioriteeti Narva Haigla (24.7%), kõige harvemini Valga Haigla (4.3%). Narva Haigla puhul ligi pool D väljakutsetest said brigaadilt madalama hinnangu, Lõuna-Eesti Haigla D kutsetest ligi kolmandik ning Karell Kiirabi D kutsetest ligi veerand. Brigaadipidajate kaupa on prioriteedi muutmised esitatud allolevas tabelis.




Tabel 5. Prioriteedi muutmine brigaadi poolt brigaadipidajate kaupa
TTO N Prioriteet muudeti (%) A kõrgemaks B kõrgemaks B madalamaks C kõrgemaks C madalamaks D madalamaks
Tallinna Kiirabi 93233 15.8 498 / 4921 (10.1%) 925 / 20682 (4.5%) 1289 / 20682 (6.2%) 427 / 54011 (0.8%) 9025 / 54011 (16.7%) 2613 / 13619 (19.2%)
Tartu Kiirabi 55923 7.4 119 / 3633 (3.3%) 298 / 12463 (2.4%) 314 / 12463 (2.5%) 159 / 31419 (0.5%) 2339 / 31419 (7.4%) 924 / 8408 (11.0%)
Karell Kiirabi 36971 14.0 152 / 2100 (7.2%) 243 / 9001 (2.7%) 416 / 9001 (4.6%) 93 / 20434 (0.5%) 2932 / 20434 (14.3%) 1346 / 5436 (24.8%)
Põhja-Eesti Regionaalhaigla 27358 10.9 80 / 1402 (5.7%) 147 / 6411 (2.3%) 296 / 6411 (4.6%) 55 / 15243 (0.4%) 1837 / 15243 (12.1%) 574 / 4302 (13.3%)
Pärnu Haigla 17250 6.2 28 / 1075 (2.6%) 50 / 3790 (1.3%) 91 / 3790 (2.4%) 40 / 9873 (0.4%) 613 / 9873 (6.2%) 262 / 2512 (10.4%)
Narva Haigla 13826 24.7 51 / 713 (7.2%) 155 / 3790 (4.1%) 388 / 3790 (10.2%) 48 / 7499 (0.6%) 1917 / 7499 (25.6%) 857 / 1824 (47.0%)
Lõuna-Eesti Haigla 6472 20.9 85 / 440 (19.3%) 199 / 1559 (12.8%) 58 / 1559 (3.7%) 43 / 3522 (1.2%) 677 / 3522 (19.2%) 299 / 951 (31.4%)
Valga Haigla 5899 4.3 7 / 441 (1.6%) 8 / 1455 (0.5%) 40 / 1455 (2.7%) 6 / 3182 (0.2%) 141 / 3182 (4.4%) 53 / 821 (6.5%)
Kuressaare Haigla 5327 6.1 17 / 368 (4.6%) 31 / 1172 (2.6%) 21 / 1172 (1.8%) 11 / 3083 (0.4%) 165 / 3083 (5.4%) 80 / 704 (11.4%)

Brigaadide juhtivliikmetest (kokku 682 erinevat isikut) 42 muutsid prioriteeti rohkem kui 50% oma brigaadi väljakutsetest, neist 28 töötab Tallinna Kiirabis.

Võrreldes ülejäänud piirkondadega muudeti brigaadi poolt prioriteeti küllalt sageli Võru kandis (Võru vallas 21.8% väljakutsetest), Väike-Maarja kandis (Väike-Maarja vallas 32.4%) ja Hiiumaal (18.7%).

Joonis 12. Prioriteedi muutmine brigaadi poolt omavalitsuste kaupa


Prioriteetide muutmine omavalitsuste kaupa tabelina




Tabel 6. Prioriteedi muutmine brigaadi poolt omavalitsuste kaupa

Seoses uute suunistega asusid brigaadid oma hinnangut prioriteedi kohta kaartidele märkima intensiivsemalt oktoobris; enne seda muudeti keskmiselt 9% prioriteetidest, oktoobris aga 30%. Eristub Lõuna-Eesti haigla, kelle brigaadid on terve aasta jooksul kaartidel märkinud (ja ka muutnud) prioriteeti rohkem, kui ülejäänud kiirabibrigaadi pidajad.

Joonis 13. Prioriteedi märkimine ja muutmine brigaadi poolt kiirabibrigaadi pidaja ja kuu kaupa


Kokkuvõte: väiksemate omavalitsuste (alla 20 000 elanikuga) puhul torkab silma Viljandi järve ümbrus ning Valga vald, samuti Lääne-Harju vald, kus D prioriteediga väljakutsete absoluutarv on selgelt suurem, kui mujal. Lääne-Virumaal oli A väljakutsete osakaal üksjagu suurem (13%) kui teistes maakondades (7-10%). Prioriteedi muutmine brigaadi poolt ei sõltu niivõrd brigaadi liigist, kuivõrd brigaadipidajast ning mõnevõrra ka väljakutse asukohast; keskmisest sagedamini muudeti prioriteeti madalamaks Lääne-Virumaal ning kõrgemaks Võrumaal.

2.4 Kohalejõudmise aeg

Annulleeritud väljakutseid oli 8193 (3.1%), need jäävad selles peatükis analüüsist kõrvale. Kaarte, mille puhul sõiduks kuluvat aega polnud võimalik arvutada (st väljasõidukorralduse ja/või kohalejõudmise aeg (sh käsitsi märgitud ajad) puudus), oli 1548 (0.6%), ka need jäävad praegu kõrvale. Negatiivse kohalejõudmise ajaga ja üle 4tunnise sõiduajaga kaarte oli kokku 68 ka need jäävad praegu kõrvale.

Kohalejõudmise aja mediaan oli A prioriteediga väljakutsetel 10.5 minutit, B prioriteediga 10.3 min, C prioriteediga 10.2 min ja D prioriteediga 7.7 minutit. C väljakutsetest 16.2% puhul kulus kohalejõudmiseks üle 20 minuti, D väljakutsete puhul oli vastav osakaal 10.3%. Üheksakümnel protsendil C väljakutsetest oli sõiduaeg alla 24.1 minuti, D väljakutsetest 90% oli sõiduaeg alla 20.2 min.




Tabel 7. Kohalejõudmise aja jaotus (minutites) häirekeskuse prioriteedi kaupa
Protsentiilid
Prioriteet Aritm. keskmine
Mediaan
99
A (14564) 14.7 0.1 3.3 5.0 7.4 10.8 17.5 27.3 35.3 69.3
B (58478) 13.2 0.2 3.9 5.2 7.3 10.4 16.0 24.4 30.9 49.9
C (143526) 13.2 1.9 4.3 5.3 7.2 10.3 16.2 24.1 29.9 47.7
D (36552) 10.3 1.8 3.1 3.8 5.2 7.7 12.8 20.1 25.5 40.3
Määramata (28) 28.4 0.0 0.0 0.0 4.2 11.5 45.0 83.0 111.6 144.5

Järgnevas on Eesti kaart jaotatud ruudustikuks ning iga ruudu kohta on arvutatud kohalejõudmise aja mediaanid ning 90. protsentiilid. Jaotades Eesti umbes 12 km x 9 km piirkondadeks on näha, et baaside lähedal jõutakse märgatavalt kiiremini kohale kui mujal, seda nii A/B kui ka C/D väljakutsete puhul. Mõned selgemalt aeglasema abi saamise piirkonnad on Hiiumaa lõuna- ja lääneosa, Pärnumaal Tõstamaa kant, Loode-Eestis Nõva kant, Võrumaal lõuna- ja idapiir, teataval määral ka Kesk-Eestis Väike-Maarja valla lõuna-idaserv.

Alloleval joonisel olevas 12 km x 9 km ruudustikus varieerus C+D väljakutsete kohalejõudmise aja mediaan (50. protsentiil) 5.1 minutist 133.0 minutini, 90. protsentiil 7.0 minutist 154.7 minutini. Joonisel on märgitud punasega piirkonnad, kus mediaan oli > 50 minuti. Must täpp tähistab baasi asukohta. Valgetes ruutudes väljakutseid polnud.

Joonis 14. Kohalejõudmise aja mediaan (min) piirkonniti, C ja D prioriteediga kutsed


Joonis 15. Kohalejõudmise aja mediaan (min) piirkonniti, A ja B prioriteediga kutsed


Kohalejõudmise aja kaardid erineva resolutsiooniga

A ja B väljakutsed

Mediaanajad

Üheksakümnes protsentiil

C ja D väljakutsed

Mediaanajad

Üheksakümnes protsentiil

Kokkuvõte: Arvestades C ja D väljakutsete absoluutarvu ning kiirabi kohalejõudmise aegasid, on kriitilised piirkonnad Nõva, Tõstamaa, Mõniste ja Avinurme kandis (väljakutsete arv piisavalt suur, kohalejõudmise aeg pikk); väiksema väljekutsete arvu, ent siiski keskmisest selgelt pikema kohalejõudmise ajaga piirkonnad on ka Hiiumaa lõuna- ja läänerannik, Võrumaa idapiir, Aegviidu-Pillapalu kant.

2.5 Hospitaliseerimine ja suremus

Hospitaliseerimist vajas 112054 juhtumit (muudetud prioriteeti arvestades: A väljakutsetest 26.3%, B väljakutsetest 34.3%, C väljakutsetest 47.3% ja D väljakutsetest 54.4%). Tüüpjuhtumitest vajas hospitaliseerimist kõige sagedamini ebaselge probleem (14239 hospitaliseerimist), kõhuvalju ja seljavalu (13955 hospitaliseerimist) ja rindkerevalud, südamehaigused (13758 hospitaliseerimist). Arstibrigaadid hospitaliseerisid 38.3% ning õebrigaadid 43.0% juhtumitest. Erinevus on statistiliselt oluline ka tüüpjuhtumit, prioriteeti, patsiendi sugu, vanust ja kohalejõudmise aega arvestades. Sagedamini esinenud tüüpjuhtumitest oli hospitaliseerimise erinvus arsti- ja õebrigaadide vahel liiklusõnnetuste puhul (C prioriteedi puhul hospitaliseerisid õed 12,7% rohkem kui arstid ning D prioriteedi puhul 7,5% rohkem kui arstid), teadvusehäire (C vahe 8,7%, D vahe 4,5%) ja rindkerevalude puhul (C vahe 8,3%, D prioriteedi puhul arstide ja õdede vahel suurt erinevust hospitaliseerimises polnud)




Tabel 8. Hospitaliseerimise jaotus brigaadi liigi, tüüpjuhtumi ja lõpliku prioriteedi kaupa

Joonis 16. Hospitaliseerimist vajanud väljakutsete absoluutarv omavalitsuste kaupa (välja-arvatud üle 20000 elanikuga omavalitsused


Hospitaliseerimist vajanud juhtumitest oli keskmine hospitaliseerimise arve kulu kõige suurem tüüpjuhtumil uppumine (lõigatud keskmine kulu 2879 eurot), kõige väiksem aga looma- ja putuka hammustus (128 eurot). Kui võtta sama prioriteediga tüüpjuhtum (ja arvestada ka pt sugu ja vanust), siis õebrigaad hospitaliseerib juhtumi 1.156 korda tõenäolisemalt kui arstibrigaad. Kui võtta sama prioriteediga tüüpjuhtum (ja arvestada ka sugu ja vanust), mis hospitaliseeriti, siis juhtumiga seotud raviarve oleks arstibrigaadil keskmiselt 484 eurot kallim kui õebrigaadil. Teisest küljest aga: arstibrigaadi poolt hospitaliseeritud patsiendil oli ühe kuu jooksul ravikulu keskmiselt 73 eurot väiksem kui õebrigaadi patsiendil (võttes arvesse prioriteeti, tüüpjuhtumit, vanust, sugu ja 30 päeva suremust ning sisaldades ka hospitaliseerimise arvet).




Tabel 9. Tüüpjuhtumite hospitalseerimise arve kulu lõigatud (2,5% alt ja ülevalt) keskmine, eurodes

Surmaga lõppes väljakutse 2072 korral (muudetud prioriteeti arvestades: A väljakutsetest 1.1%, B väljakutsetest 0.1%, C väljakutsetest 0.4% ja D väljakutsetest 3.8%). Kui arvestada juurde ka väljakutsest alates 3 päeva jooksul surmad, siis oli neid 3397 korral (muudetud prioriteeti arvestades: A väljakutsetest 1.3%, B väljakutsetest 0.4%, C väljakutsetest 0.8% ja D väljakutsetest 5.2%).Arstibrigaadide väljakutsetest lõppesid surmaga 1.2% ning õebrigaadidest 0.7% juhtumitest. Erinevus on statistiliselt oluline ka prioriteeti, tüüpjuhtumit, patsiendi vanust ja sugu ning kohalejõudmise aega arvestades.




Tabel 10. Surmaga lõppenud väljakutsete jaotus brigaadi liigi, tüüpjuhtumi ja lõpliku prioriteedi kaupa

Joonis 17. Surmaga lõppenud väljakutsete absoluutarv omavalitsuste kaupa (välja-arvatud üle 20000 elanikuga omavalitsused)


Kokkuvõte: ligi pool väljakutsetest lõppesid hospitaliseerimisega. Arsti- ja õebrigaadide hospitaliseerimise osakaalud olid üsna sarnased, õed hospitaliseerisid mõnevõrra sagedamini (sealjuures prioriteeti, tüüpjuhtumit, pt sugu ja vanust arvestades). Arsti poolt hospitaliseeritud patsiendi hospitaliseerimise raviarve oli keskmiselt üle 500 euro kallim kui õe poolt hospitaliseeritud patsiendil (sh eelmainitud tegureid arvestades), ent ühe kuu ravikulude erinevus oli väiksem: arsti poolt hospitaliseeritud patsientidel keskmiselt ligi 100 eurot väiksemad kui õe poolt hospitaliseeritud patsiendil.

2.6 Koormus

Keskmine aastane sõitude arv brigaadi kohta oli 2087 ja baasi kohta 4383. Jättes kõrvale väike- ja ajutised/eribrigaadid (väikebrigaad: sõite < 100 aastas), on keskmine sõitude arv brigaadi kohta 2551 ja baasi kohta 4453. Kõige rohkem sõitis KESKLINNA 93 (4599 väljakutset), kõige vähem (väikebrigaadid välja jättes) HÄÄDEMEESTE 91 (690 sõitu).

Allolevas tabelis on aastakeskmine väljakutsete arv (häirekeskuse) prioriteetide kaupa.




Tabel 11. Keskmine väljakutsete arv aastas prioriteetide ja baaside ning asukohtade kaupa

Valdavalt on piirkonnad, kus sagedamini väljakutseid esineb, baasidele võrdlemisi lähedal, ent on ka erandeid. Näiteks Tõstamaa kandis (st Tõstamaa ja Pärnu lahe vahele jäävas Tõstamaa poolsaarel) oli kokku 249 C+D väljakutset, millest pooltel kulus kohalejõudmiseks rohkem aega kui 32 minutit ning 10% ootasid kiirabi kauem kui 42 minutit; Turba ja Riisipere vahelises alas oli 264 C+D juhtumit, millest poolteni jõudis kiirabi kauem kui 31 minutiga; Mõniste ja Varstu kandis analoogselt 190 C+D juhtumit ja 30 minutit, Leisi ümbruses vastavalt 163 C+D juhtumit ja 29 minutit.

Joonis 18. C ja D prioriteediga väljakutsete jaotus ning kiirabibaaside asukohad


Joonis 19. C ja D prioriteediga väljakutsete jaotus ning kiirabibaaside asukohad


Joonis 20. Kõigi väljakutsete jaotus ning kiirabibaaside asukohad


Alloleval kaardil on kujutatud C ja D väljakutsete arvu ning kohalejõudmise aja geograafilist ühisjaotust: ruudu värvitooni näitab juhtumite arvu (mida tumedam sinine, seda rohkem), läbipaistvus näitab kohalejõudmise aja mediaani (mida läbipaistvam, seda kiirem). Punase raamiga on ümbritsetud ruudud, kus aastas oli vähemalt 30 C ja D juhtumi ning kus kohalejõudmise mediaanaeg oli > 60 min. Teisisõnu: mida tumedam on ruut, seda rohem seal juhtus ja seda kauem sinna kohalejõudmine aega võttis.

Joonis 21. C ja D väljakutsete ning kohalejõudmise aja mediaani (min) jaotus koos kiirabibaaside asukohtadega


C ja D väljakutsete sageduse ja kohalejõudmise aja geograafiline ühisjaotus kohalejõudmise aja 90. protsentiili järgi

Allolevatel joonistel on punase raamiga märgitud need ruudud, kuhu 90% C+D väljakutsetest ei jõudnud 15, 20, 30, 40, 50 või 60 minuti jooksul. Raamimist on kasutatud ainult ruutudel, kus oli vähemalt 30 C+D väljakutset.

Joonistelt jäävad silma samad piirkonnad, mis varem: Hiiumaa lõunarannik, Tõstamaa kant, Harjumaa lääneserv, Aegviidu kant, Võrumaa lõuna-idaserv, Kuusalu vald.

Vaadates 24 tunni sisse jäävaid väljakutseid, siis vahe kahe väljakutse vahel (st sama brigaadi eelmisest kutsest vabanemise märkimisest kuni järgmise väljasõidukorralduseni) varieerus 0 minutist kuni 24 tunnini; mediaan oli 94 minutit. Kõige hõivatumad olid Saue, Elva, Kopli, Haabersti baaside brigaadid (ooteaja mediaan < 1 tund), kõige vähem hõivatud aga Kilingi-Nõmme, Häädemeeste, Mustamäe reanimobiili brigaadid (ooteaja mediaan > 5 tunni).

Joonis 22. Brigaadide kahe väljakutse vaheline (eelmine vaba kuni järgmine korraldus) mediaanaeg


2.7 Tüüpjuhtumid

Levinuim tüüpjuhtum pea kõigis omavalitsustes oli ‘06 - ebaselge probleem’, transpordi või muu saransega (tüüpjuhtum: 05 - spetsiifiline ülesanne) oli seotud kõige suurem osa väljakutsetest Rakveres, Rapla vallas ja Võru vallas (ligemale 20% omavalitsuse väljakutsetest).




Tabel 12. Tüüpjuhtumite sagedus omavalitsuste kaupa (N% – tüüpjuhtumi osakaal kõigist omvalitsuse juhtumitest, A%, B%, C%, D% – vastava prioriteediga juhtumite osakaal selles tüüpjuhtumis)

3 Kokkuvõte

Käesolevasse analüüsi kaasati kiirabikaardid 2023. aastast, välja arvatud väikesaarte brigaadid ning eriotstarbelised brigaadid, samuti jäeti kõrvale surma tunnistamise väljasõidud (kokku ligi 2% väljasõitudest). Üle poole väljakutsetest oli häirekeskuse hinnangul C prioriteediga ning umbes 15% D prioriteediga. D prioriteedi osakaal oli suurem Rapla maakonna kandis ja Lõuna-Eestis. Brigaad muutis prioriteeti ligikaudu 10% juhtumitest, valdavalt madalamaks; prioriteedi muutmine väiksel määral erines arsti- ja õebrigaadide vahel, ent suuresti erines see brigaadipidajate vahel (nt Narva haigla muutis veerandil juhtumitest). Kohalejõudmise ajast prioriteedi muutmine oluliselt ei sõltunud.

Pooltel väljasõitudest kulus kohalejõudmiseks 10-11 minutit, D väljakutsetel 8 minutit. C väljakutsetest 16% kulus kohalejõudmiseks üle 20, D väljakutsetest 10% võttis aega üle 20 minuti. Keskmisest rohkem aega kulus C ja D väljakutsetele jõudmiseks Hiiumaa lõuna- ja Saaremaa põhjarannikul, Lääne- ja Harjumaa piiril, Tõstamaa kandis, Võrumaa lõuna-idapiiril, Aegviidu kandis, Avinurme kandis. Tõenöoliselt on vaja Saaremaale Leisi/Võhma piikronda, Pärnumaale Tõstamaa piirkonda ja Võrumaale Mõniste piirkonda lisabaasi ühe brigaadiga, Märjamaale ja Tapa baasi ühte lisabrigaadi. Levinuim tüüpjuhtum oli ebaselge probleem, aga ka rindkerevalu, transpordi tüüpjuhtumi osakaal oli suurem Rakveres, Raplas, Võrus. Hospitaliseeriti üle 40% juhtumitest (C väljakutsetel 47% ja D väljakutsetel 54%). Õebrigaadid hospitaliseerisid 1,15 korda sagedamini kui arstibrigaadid (isegi prioriteeti, tüüpjuhtumit, kohalejõudmise aega, patsiendi sugu ja vanust arvestades). Suurim hospitaliseerimise erinevus arsti- ja õebrigaadidel oli liiklusõnnetuste puhul. Surmaga lõppes vähem kui 1% väljakutsetest.